Ny unders√łgelse: Autocamperbrugere udg√łr stort potentiale

Ny unders√łgelse: Autocamperbrugere udg√łr stort potentiale

22. juni 2020 - kl. 10:17 - af

Autocamperturismen rummer et stort potentiale for dansk turisme ‚Äď og s√¶rligt i en tid, hvor vi skal holde afstand til hinanden. ¬†Skal interessen √łges hos autocamperbrugerne i ind- og udland, kr√¶ver det dog udvikling. Det viser en ny unders√łgelse fra Dansk Kyst- og Naturturisme.

I en tid, hvor vi skal holde afstand til hinanden og undg√• smitte ‚Äď ogs√• p√• vores ferie ‚Äď virker det s√¶rligt tillokkende at k√łre landet rundt til s√¶rlige naturoplevelser i egen bolig med hjul p√•. Autocamperturisme vinder da ogs√• indpas som ferieform i disse √•r med mere end 2 millioner indregistrerede autocampere i Europa, herunder 811.000 med tilknytning til Danmark og de omkringliggende lande.

Det voksende marked udg√łr et stort potentialeomr√•de for dansk turisme, viser en ny unders√łgelse fra Dansk Kyst- og Naturturisme, som har spurgt 3.735 autocamperbrugere fra henholdsvis Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Holland, hvad der kendetegner deres behov og adf√¶rd, n√•r de rejser i Danmark og i udlandet.

Resultaterne viser blandt andet, at autocamperbrugerne er vilde med den danske natur, som if√łlge st√łrstedelen af de danske, tyske og hollandske respondenter er den prim√¶re ‚ÄĚreason-to-go‚ÄĚ. Faktisk har naturen s√• stor betydning, at en plads med beliggenhed ved kyst og hav samt s√ł og vand inde i landet kan f√• autocamperbrugerne p√• tv√¶rs af landene til at blive en ekstra nat.

Unders√łgelsen viser desuden, at autocamperbrugerne har mange rejsedage p√• et √•r, som spreder sig p√• tv√¶rs af s√¶soner. Dertil v√¶lger autocamperbrugerne gerne forskellige typer pladser til overnatning, hvilket skaber gode betingelser for at udvikle yderligere p√• ferieformen i dansk kontekst, lyder det.

– Danmark tiltr√¶kker allerede mange turister netop p√• grund af naturen, de lange kyststr√¶kninger og stemningsfyldte kyst- og handelsbyer ‚Äď vi har med andre ord et godt udgangspunkt for at skabe et konkurrencedygtigt produkt. Autocamperturismen rummer et interessant potentiale, fordi der her er muligheder for at skabe mere oms√¶tning uden for h√łjs√¶sonerne og i relation til omr√•der og kapaciteter, der de seneste √•r har oplevet stagnation, lyder det fra Jacob R. Kirkegaard Larsen, der er destinationsudviklingschef hos Dansk Kyst- og Naturturisme.

Kendskabet skal √łges

Langt st√łrstedelen af tyske autocamperbrugere vurderer Danmark som den prim√¶re eller en af flere vigtige destinationer, n√•r autocamperens kurs skal s√¶ttes, mens det samme er tilf√¶ldet for omkring to tredjedele af de norske autocamperbrugere og halvdelen af hollandske og svenske autocamperbrugere. Men unders√łgelsen viser ogs√•, at is√¶r de svenske og hollandske autocamperbrugere i h√łjere grad betragter Danmark som et transitland, og at omkring halvdelen p√• tv√¶rs af de fire lande kun kender lidt til Danmark som autocamperdestination.

– Vi ser gerne, at b√•de danske og udenlandske autocamperbrugere holder flere og l√¶ngere ferier i Danmark. Hvis det skal lykkes, er det afg√łrende, at kendskabet til de danske tilbud udbredes, og at der arbejdes m√•lrettet mod at udvikle produktet, s√• det lever op til autocamperbrugernes behov eller √łnsker, lyder det fra Jacob R. Kirkegaard Larsen.

B√•de danske og udenlandske autocamperbruger v√¶gter blandt andet god skiltning, mulighed for d√łgnindtjekning og √•bne pladser √•ret rundt h√łjt p√• tv√¶rs af de forskellige pladstyper til overnatning med autocampere.

Danmark råder i dag over omkring 600 pladser til overnatning for autocampere.

Fakta om ‚ÄĚAutocamperunders√łgelse 2020‚ÄĚ:

  • Unders√łgelsen er udarbejdet i to dele med en s√¶rskilt analyse af henholdsvis danske og udenlandske autocamperbrugere.
  • Begge analyser er udarbejdet af Epinion for Dansk Kyst- og Naturturisme.
  • Analyserne bygger p√• i alt 3.735 besvarelser fra danske, tyske, norske, svenske og hollandske autocamperbrugere.
  • Besvarelserne er gennemf√łrt i perioden 15. november-18. februar 2020.
  • Respondenterne har p√• tv√¶rs af lande v√¶ret p√• minimum √©n autocampertur med overnatning i eget hjemland og/eller udlandet inden for de seneste 12 m√•neder.

Faktaboks: Hovedkonklusioner

  • 72 procent af danske autocamperbrugere har foretaget en autocampertur i b√•de Danmark og udlandet, hvor 23 procent kun var i Danmark og 6 procent kun var i udlandet.
  • De udenlandske autocamperbrugere i unders√łgelsen har i gennemsnit foretaget omkring 59-77 overnatninger i autocamperen i l√łbet af de seneste 12 m√•neder, hvoraf mellem 24 og hele 58 overnatninger blev foretaget i udlandet.
  • 80 procent af danske autocamperbrugere overnatter p√• forskellige typer af pladser, n√•r de er p√• tur med autocamperen.
  • Danmark er blandt de foretrukne udenlandske feriedestinationer p√• alle fire udenlandske markeder.
  • De danske autocamperbrugere har et gennemsnitligt forbrug p√• 325 kr. pr. person pr. d√łgn, mens de norske, svenske, hollandske og tyske har et gennemsnitligt d√łgnforbrug p√• henholdsvis 420, 320, 265 og 325 kroner pr. person.
  • St√łrstedelen af de danske, tyske og hollandske autocamperbrugere ser den danske natur som ‚ÄĚreason to go‚ÄĚ.
  • Langt st√łrstedelen af udenlandske autocamperbrugere kender allerede til Danmark som en autocamperdestination, og hele 90 procent overvejer eller kunne m√•ske overveje at tage p√• en autocampertur til Danmark i l√łbet af de n√¶ste to √•r.
  • For i alt 76 procent af de tyske autocamperbrugere, der har bes√łgt Danmark i l√łbet af de seneste to √•r, var Danmark enten den prim√¶re destination eller en af flere lige vigtige destinationer. Det samme er tilf√¶ldet for 66 procent af de norske, 57 procent af de svenske og 48 procent af de hollandske autocamperbrugere.
  • Danske autocamperbrugere vurderer udvalget af pladser til ophold uden overnatning og antal pladser generelt i forhold til udlandet som d√•rlig.

Fakta om Dansk Kyst‚ÄĎ og Naturturisme

Dansk Kyst‚ÄĎ og Naturturisme er en erhvervsdrivende fond, der vil udvikle og skabe v√¶kst i kyst‚ÄĎ og naturturismen i Danmark. Fonden er ansvarlig for udviklingen af kyst‚ÄĎ og naturturismen i hele Danmark og skal medvirke til at vende tilbagegang til v√¶kst og vinde nye markedsandele.

Dansk Kyst‚ÄĎ og Naturturisme fokuserer p√• tre sammenh√¶ngende kerneomr√•der inden for kystturisme; at sikre international synlighed, produktfornyelse og bedre destinationskvalitet. Se mere p√• www.kystognaturturisme.dk

© 2020 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER