
Kommunal ordning med hjertestartere justeres
2. december 2020 - kl. 8:15 - af Henrik Christensen
Frederikshavn Kommunes hjemme- og sygepleje (SOSU m.v.) har igennem den seneste tid oplevet, at man ikke bliver tilkaldt ved hjertestop.
I dialog med vagtchefen for AMK Vagtcentral samt Beredskabet har man fundet ud af, at Ärsagen til de manglende alarmeringer ligger i, at systemet pÄ hjertestartertelefonerne er forÊldet.
Derfor har Center for Sundhed og Pleje besluttet, at hjertelĂžber-appâen vil blive installeret pĂ„ de telefoner, der anvendes i de 60 hjemmeplejebiler, som har en hjertestarter.
Beredskabet varetager fortsat serviceringen af hjertestarterne samt den lĂžbende undervisning og efteruddannelse af nye og eksisterende medarbejdere.
Med hjertelĂžber-appâen sikres det, at kommunens sundhedspersonale hurtigst muligt bliver aktiveret i tilfĂŠlde af hjertestop. Appâen udlĂžser opkald, nĂ„r der alarmeres inden for en rĂŠkkevidde af 1800 meter i fugleflugtslinje.
Der er 60 hjemmeplejebiler med 60 hjertestartere fordelt i hele kommunen. Den geografiske dĂŠkning vil sĂ„ledes vĂŠre stor. Man kan med overgangen til den nye ordning ofte vĂŠre hurtigere fremme hos borgeren end ambulancen. HjertelĂžber-appâen er sĂ„ledes med til at sikre stĂžrre tryghed for borgerne i tilfĂŠlde af et hjertestop.
Sagen foreligges socialudvalget, sundhedsudvalget, ĂldrerĂ„det og HandicaprĂ„det. ĂldrerĂ„det har pĂ„ rĂ„dets nyligt afholdte mĂžde med tilfredshed konstateret, at alarmeringssystemet er blevet opdateret. ĂldrerĂ„det efterspĂžrger samtidig en opgĂžrelse over, hvor meget hjemmeplejens personale har vĂŠret tilkaldt med hjertestarter i 2019 og 2020.
Tekst: Per Rye







Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Kommunal ordning med hjertestartere justeres' til en bekendt