
Kommunal ordning med hjertestartere justeres
2. december 2020 - kl. 8:15 - af Henrik Christensen
Frederikshavn Kommunes hjemme- og sygepleje (SOSU m.v.) har igennem den seneste tid oplevet, at man ikke bliver tilkaldt ved hjertestop.
I dialog med vagtchefen for AMK Vagtcentral samt Beredskabet har man fundet ud af, at årsagen til de manglende alarmeringer ligger i, at systemet på hjertestartertelefonerne er forældet.
Derfor har Center for Sundhed og Pleje besluttet, at hjerteløber-app’en vil blive installeret på de telefoner, der anvendes i de 60 hjemmeplejebiler, som har en hjertestarter.
Beredskabet varetager fortsat serviceringen af hjertestarterne samt den løbende undervisning og efteruddannelse af nye og eksisterende medarbejdere.
Med hjerteløber-app’en sikres det, at kommunens sundhedspersonale hurtigst muligt bliver aktiveret i tilfælde af hjertestop. App’en udløser opkald, når der alarmeres inden for en rækkevidde af 1800 meter i fugleflugtslinje.
Der er 60 hjemmeplejebiler med 60 hjertestartere fordelt i hele kommunen. Den geografiske dækning vil således være stor. Man kan med overgangen til den nye ordning ofte være hurtigere fremme hos borgeren end ambulancen. Hjerteløber-app’en er således med til at sikre større tryghed for borgerne i tilfælde af et hjertestop.
Sagen foreligges socialudvalget, sundhedsudvalget, Ældrerådet og Handicaprådet. Ældrerådet har på rådets nyligt afholdte møde med tilfredshed konstateret, at alarmeringssystemet er blevet opdateret. Ældrerådet efterspørger samtidig en opgørelse over, hvor meget hjemmeplejens personale har været tilkaldt med hjertestarter i 2019 og 2020.
Tekst: Per Rye
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Kommunal ordning med hjertestartere justeres' til en bekendt