
Destination NORD: Vi tror pÄ fremtiden
17. december 2020 - kl. 6:55 - af Michael Egelund (WebRedaktĂžr)
I de fire nordjyske kommuner bag destinationsselskabet, Destination NORD, tror vi pĂ„ fremtiden â ogsĂ„ nĂ„r det kommer til turismen og oplevelsesĂžkonomien. Derfor har vi store planer med Destination NORD, der skal vĂŠre med til at sĂŠtte retning og strategi pĂ„ omrĂ„det.
For det skal ikke vÊre nogen hemmelighed, at vores turisme- og oplevelsesbranche har haft og har fortsat svÊre kÄr pÄ grund af corona. Overnatningskurven er flad; vi fÄr ikke turister fra udlandet og vi rejser langt mindre herhjemme. Det vil vi rette op pÄ.
Gennem Destination NORD, der bestĂ„r af Frederikshavn, BrĂžnderslev, LĂŠsĂž og Aalborg kommuner, sĂŠtter vi nye mĂ„l for hele destinationen og turismeerhvervet. De er nemlig vigtige for vores kommuner. Hele 10.000 personer arbejder allerede nu i turismeerhvervet, og vi skal have mere gang i hele destinationen, sĂ„ vi kan skabe vĂŠkst og arbejdspladser â og trĂŠkke flere gĂŠster hertil.Â
Vi genstarter Nordjylland
Gennem et fÊlles destinationsselskab har vi ogsÄ haft mulighed for at sÞge vÊkstmidler til omrÄdet. Det arbejde har vi allerede kastet os over og for nyligt fÄet fem millioner kroner, der skal vÊre med til at genstarte turismen i vores fire kommuner og resten af Nordjylland.
Som destination kan vi meget, og midlerne skal vĂŠre med til at vise omverden prĂŠcis hvor meget, vi har at byde pĂ„. Vi er nemlig bĂ„de almindelig kyst- og naturturisme samt by- og erhvervsturisme. Aalborg trĂŠkker gĂŠster til som storby, BrĂžnderslev trĂŠkker med sin smukke natur, Frederikshavn med sine kyster, charmerende byer og Skagen som et Danmarks stĂžrste brands, og LĂŠsĂž â perlen i Kattegat â trĂŠkker ogsĂ„ turister til Nordjylland.
Vi er sĂ„ledes en stĂŠrk destination for feriegĂŠster, men ogsĂ„ for erhvervslivet â sĂŠrligt nĂ„r det kommer til bĂŠredygtighed og grĂžnne teknologier, hvor vi har virkeliggjort det, som man kun drĂžmmer om i andre lande. Det og vores internationale miljĂž gĂžr os til en interessant destination for mĂžde- og erhvervsturisme.
Vi er en attraktiv destination: Vi har Vesterhavet og Kattegat, storby, Ăžer, charmerende fiskerbyer, smuk natur og gode muligheder for erhvervet. Det er sĂ„ vores opgave som destinationsselskab at gĂžre det endnu mere synligt for omverden, at brande vores destination og hjĂŠlpe erhvervslivet med at udvikle sig efter, hvad gĂŠster efterspĂžrger.Â
Det vigtige samarbejde
Vi har, som destinationsselskab, tre store opgaver foran os. Vi skal udvikle destinationen, vi skal markedsfÞre destinationen og vi skal sikre, at vi tager imod vores gÊster med Äbne arme, sÄ de oplever det gode vÊrtsskab, som Destination Nord har at byde pÄ.
Vi har store ambitioner for vores destination, men det er ikke en opgave, vi kan lĂžfte alene, hverken som kommuner eller som destinationsselskab. Det er en opgave, som vi skal lĂžfte sammen med erhvervslivet og de lokale. Vores indsats skal bygges pĂ„ lokal engagement og viden â og i samarbejde med erhvervslivet.
Derfor arbejder Destination Nord ogsÄ tÊt sammen med erhvervslivet og har en dialog med dem. Lige nu starter destinationsselskabet eksempelvis et udviklingsprogram for 90 virksomheder for at klarlÊgge, hvilken service og ydelser, gÊsterne efterspÞrger pÄ et marked, som corona i sÄ hÞj grad har Êndret.
Vi tror pÄ fremtiden, vi tror pÄ destinationen og vi tror pÄ samarbejdet mellem os, lokale krÊfter og erhvervslivet. Sammen er vi stÊrke og med sÄ solidt et brand, som vores destination er, skal vi nok fÄ turisterne tilbage til Nordjylland.
Borgmester Birgit Hansen, Frederikshavn Kommune
Borgmester Thomas Kastrup-Larsen, Aalborg Kommune
Borgmester Mikael Klitgaard, BrĂžnderslev Kommune
Borgmester Karsten Nielsen, LĂŠsĂž Kommune
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Destination NORD: Vi tror pÄ fremtiden' til en bekendt