Læserbrev: Skolerne kan sagtens samarbejde
13. september 2021 - kl. 16:50 - af Henrik Christensen
Venstre vil både blæse og have mel i munden, Lars Oldager (S)
På Børne-og ungdomsudvalgsmøde d. 17/8-21 kan man se, at Venstre stemte ja, sammen med resten af udvalget, for arbejdet med biodiversitet i folkeskolerne i Frederikshavn.
Nu har Venstre skiftet mening. Selvom projektet er planlagt af fagfolk fra folkeskolen, mener Venstre, det er bedre at aflyse alt det fælles læringsmateriale om biodiversitet, og give hver skole afdeling 6.666 kroner, som de så selv kan købe lærebøger for.
Venstre aflyser dermed elevernes muligheder for virtuelt og praktisk, at kunne følge med i dyreliv og udviklingen af de forskellige områder med biodiversitet i hele kommunen.
Det er bare ikke godt nok! Tankegangen om at hver skoleafdeling skal passe sit, er for længst passé!
Kommunen er ikke kun 3 byer og kyststrækning. Vores opland byder på så meget mere, og jeg mener bestemt at hele kommunen skal kunne følge med i projektet. Derfor stemte vi i Socialdemokratiet for projektet og det fælles læringsmateriale, så alle kan drage nytte af det.
Vores skoleafdelinger har gang på gang vist, at de ynder samarbejde, og det vi skal hylde og støtte op om, specielt når det drejer sig om et så vigtigt emne.
-Venstres medlem af Udvalget uddyber sin kritik og påpeger at forældede infotavler ikke har sin gang på jord i Frederikshavns kommune. Det syntes jeg er ærgerligt, da Infotavler nu om dage, kan laves med f.eks. QR kode, som man kan scanne med mobilen, og få endnu flere oplysninger og links om emnet man er på opdagelse i.
Venstre mener heller ikke at eleverne på tværs af skoleafdelingerne skal have muligheden for at benytte specielle laboratorieskabe med indhold, der knytter undervisningen om biodiversitet, sammen med praktiske øvelser og læring.
Jeg mener, at naturen skal opleves og mærkes, ikke ses i en bog, eller gennem et vindue.
Jeg syntes, det er en skam, at Venstre sætter sig sådan til bens, da vi i sidste års budget oprettede en transportpulje til skoleafdelingerne, som netop giver dem mulighed for at komme ud og få læring gennem oplevelser udenfor egen matrikel.
Med det i mente, syntes jeg netop, at det giver mening at projektet inddrager fælles læringsmidler og virtuelle oplevelser det enkelte sted, for på den måde at give alle skoleafdelinger mulighed for at samarbejde endnu mere og give eleverne lyst til at lære mere om biodiversitet i hele kommunen.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Læserbrev: Skolerne kan sagtens samarbejde' til en bekendt