
Kundetilgang driver rekordregnskab
27. oktober 2021 - kl. 10:33 - af Michael Egelund (WebRedaktĂžr)
Nordjyske Bank har i dag offentliggjort sit bedste 3. kvartals regnskab nogensinde. Fremgangen er fĂžrst og fremmest bĂ„ret af en stor kundetilgang â bĂ„de blandt private kunder og erhvervskunder. Samtidig er bankens tab og nedskrivninger faldet i syv kvartaler i trĂŠk. Â
Nordjyske Bank, der er en del af RingkjĂžbing Landbobank, har i dag offentliggjort sit regnskab for Ă„rets tre fĂžrste kvartaler. Regnskabet er det bedste nogensinde med stigende basisresultat og faldende nedskrivninger, men der er sĂŠrligt Ă©n ting, man glĂŠder sig over pĂ„ det nordjyske hovedkontor i NĂžrresundby:Â
– NĂ„r det gĂ„r godt for Nordjylland, gĂ„r det ogsĂ„ godt for Nordjyske Bank. Derfor glĂŠder det mig fĂžrst og fremmest, at Nordjylland indtil videre generelt er sluppet nĂ„digt igennem den krise, som ellers pĂ„ et tidspunkt sĂ„ ud til at kunne mĂ„le sig med finanskrisen for 12-13 Ă„r siden, konstaterer bankdirektĂžr Claus Andersen og fortsĂŠtter:Â
– DernĂŠst er jeg overordentlig glad for, at der er sĂ„ mange bĂ„de private nordjyder og nordjyske erhvervskunder, der vĂŠlger os til. Det er der mange Ă„rsager til, men i min verden handler det om dag efter dag at vĂŠre dygtige til at rĂ„dgive og vĂŠre hurtige til at reagere. Gode rĂ„d og handlekraft bliver altid belĂžnnet pĂ„ den lange bane.Â
Og der er meget, der tyder pÄ, at Claus Andersens antagelse er rigtig. BÄde RingkjÞbing Landbobank og Nordjyske Bank er endnu engang placeret i toppen af Voxmeters Ärlige Image & OmdÞmme-undersÞgelse, der blev offentliggjort i sidste mÄned. UndersÞgelsen er langt den stÞrste i Danmark og baserer sig pÄ 60.000 respondenter.
Efter Ärets tre fÞrste kvartaler: Basisresultat er for fÞrste gang pÄ over en milliard kroner
Bankens basisindtjening steg i Ärets fÞrste ni mÄneder til 1.782 millioner kroner. Det svarer til en vÊkst pÄ 11 procent sammenlignet med samme periode i 2020 og er det hÞjeste niveau nogensinde. De samlede udgifter og afskrivninger stiger fra 576 millioner kroner til 600 millioner kroner svarende til en stigning pÄ 4 procent.
Samtidig er bankens udgifter til tab og nedskrivninger faldet i syv kvartaler i trĂŠk â dvs. i hvert kvartal siden 1. kvartal 2020. I 3. kvartal 2021 er tab og nedskrivninger reduceret til 13 millioner kroner. Samlet for Ă„rets fĂžrste tre kvartaler ligger udgifter til tab og nedskrivninger sĂ„ledes pĂ„ 61 millioner kroner mod 185 millioner kroner for samme periode i 2020.
Det samlede resultat fÞr skat blev pÄ 1.105 mio. kroner, og det forrenter den gennemsnitlige egenkapital med 17,6 procent.
– NĂžgletallene viser, at vi har mange pile, der peger i vores retning. Vi Ăžger vores indtjening qua et hĂžjt aktivitetsniveau og tilgang af nye kunder, og vi fĂ„r minimeret vores tab som fĂžlge af nordjydernes rettidige omhu og evne til at hĂ„ndtere coronakrisen sĂŠrdeles fornuftigt, fortsĂŠtter Claus Andersen.
Han pointerer dog, at banken bibeholder en forholdsvis stor buffer pÄ 614 millioner kroner til potentielle tab i fremtiden. Det skyldes blandt andet, at effekten af udskudte skatter og afgifter fortsat er uvis.
For resten af Äret forventer Claus Andersen et fortsat hÞjt aktivitetsniveau, om end tempoet ser ud til at blive mere moderat. Antallet af bolighandler og bilkÞb ligger stadig hÞjt, og aktuelt ligger indbetalinger til pension ca. 30 procent hÞjere end samme tidspunkt sidste Är. OgsÄ dette vidner om nordjydernes bÄde mentale og Þkonomiske overskud samt Þnske om at tÊnke langsigtet.
Forventningerne til det samlede resultat baserer sig pÄ opjusterede forventninger til helÄret med et basisresultat i intervallet 1.300-1.500 millioner kroner og et resultat fÞr skat i intervallet 1.200-1.500 millioner kroner. De opjusterede forventninger fastholdes, men banken forventer nu, at resultaterne vil ligge i toppen af intervallerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Kundetilgang driver rekordregnskab' til en bekendt