Handelsskolen får elever til at tænke stort med Løvens Hule
17. december 2021 - kl. 15:15 - af Henrik Christensen
Igen i år gennemfører Frederikshavn Handelsskole Løvens Hule, som er et projekt for alle 2.g’ere på HHX. Projektet er inspireret af DRs eget program Løvens Hule, hvor eleverne skal udvikle deres egen forretningsidé, som ender ud med en præsentation for en række løver fra det lokale erhvervsliv her i Frederikshavn.
Som kickstart til projektet fik Handelsskolen i slutningen af november besøg af Brian Fabricius fra Hotel Viking for at give eleverne et indblik i hotellets udvikling. Brian Fabricius har selv medvirket i DRs program Løvens Hule, hvor han endte med at få Jakob Risgaard med fra Coolshop som investor.
Eleverne arbejder i projektet med fagene afsætning, virksomhedsøkonomi og erhvervsjura. Projektet ender med et mundtligt oplæg med en ny forretningside og forretningsmodel, som de skal præsentere for en gruppe ”løver”.
”Det giver eleverne en hel anden dimension, at de skal fremlægge for nogle fra det pulserende erhvervsliv. Man fornemmer elevernes begejstring ved at arbejde med noget virkelighedsnært og ved at skulle stå til regnskab overfor løver, der dagligt arbejder med lignende problemstillinger” fortæller Chalotte Møller, som er underviser i afsætning på Frederikshavn Handelsskole.
Der blev blandt andet opfundet en virksomhed, som opkøber brugte high brand sko, istandsætter dem og videresælger dem, et tillægsprodukt til en flagstang, som gør, at forbrugeren ikke selv skal ud og hejse flaget op og ned, Your Jewelry, der giver forbrugeren mulighed for at designe deres egne individuelle smykker via en hjemmeside, FindMe, et armbånd med en indbygget chip, der fortæller et tæt familiemedlem, hvis deres demente far/mor er gået hjemmefra og meget andet.
Også løverne var begejstret for forløbet. Løverne bestod af 14 forskellige erhvervsfolk. Katrine Lindgren, som er medstifter af børnetøjsvirksomheden ByLindgren oplevede dagen som udbytterig og anderledes:
”Jeg var på forhånd ret spændt på, hvad dagen ville bringe, og havde i virkeligheden ikke de store forventninger til de unge. Men jeg synes, at de var dygtige og vildt seje – og flere pitchede overbevisende og med stærk argumentation! Især var virksomhedens navne geniale, og ideerne meget kreative og fuldstændig i tråd med højaktuelle tematikker i 2021’s forretningsmodeller, såsom bæredygtighed, genbrug, e-commerce og social marketing.
Jeg synes, at det var sjovt at udfordre eleverne lidt og få dem til at reflektere og argumentere yderligere på både strategisk, taktisk og operationelt niveau, og jeg synes, at mange svarede godt og ærligt fra sig. Én af grupperne pitchede tilmed så overbevisende deres idé for mig og min erfarne med-løve Martin Høgh, at vi begge investerede i deres nye, innovative og kundetilpassede produkt – og ovenikøbet til en meget fair værdiansættelse”
Og netop Molly Sønderby Madsen, som sammen med sin gruppe fik investeringen med hjem, synes at hele projektet har været en autentisk oplevelse: ”Hele dette projekt har været meget autentisk, spændende, lærerigt og i alt en rigtig god oplevelse. Det var fedt med en opgave, hvor man i gruppen virkelig skulle tænke ud af boksen, og så til sidst ende med sammen at stå og skulle fremlægge vores idé overfor nye øjne, som har erfaring indenfor opstart af virksomheder.”
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Handelsskolen får elever til at tænke stort med Løvens Hule' til en bekendt