Klimabevidstheden rykker tættere på bankkunderne

Claus Andersen, direktør i Nordjyske Bank.

Klimabevidstheden rykker tættere på bankkunderne

12. marts 2022 - kl. 9:28 - af

For mange bankkunder kan bæredygtighed og klimabevidsthed være nogle abstrakte størrelser, der er svære at forholde sig til i hverdagen. Men i 2022 bliver det nemmere at træffe aktive valg, når det gælder investering og pension.

Bæredygtighed fylder mere og mere, og det ses tydeligt i bankens ESG-rapport for 2021, der netop er udkommet. Det er tredje gang, banken i tal og ord fortæller, hvordan det går med miljøforhold, sociale forhold og governance, og det er tydeligt, at klimabevidstheden rykker tættere på kunderne, når de skal træffe beslutninger om investeringer, pension og lån.

– Vi stiller nogle gode værktøjer til rådighed for vores kunder, så det bliver nemmere og mere overskueligt at forholde sig til bæredygtighed, når man investerer. Samtidig er der stort fokus på energiforbedringer i vores kunderådgivning. Vi oplever for eksempel at nye boligejere ofte prioriterer energiforbedringer over et nyt køkken, fortæller Claus Andersen, der er direktør i Nordjyske Bank.

Samlet indblik i bæredygtighed og samfundsansvar

Som noget nyt har banken i 2021 tilsluttet sig de Ti Principper for ansvarlig virksomhedsdrift fra FN’s Global Compact. Det betyder, at ESG-rapporten giver et samlet indblik i, hvordan det går med både bæredygtighed og samfundsansvar. Der bliver stillet større krav, men der også en stigende interesse for bankens arbejde på området.

– Som bank kan vi være med til at accelerere den bæredygtige omstilling af samfundet. På nogle områder har vi i virkeligheden været i gang længe – for eksempel med finansiering af vindmøller – men på andre områder er vi ved at finde ud af, hvordan vi bedst hjælper kunderne. Det er derfor en stor glæde at opleve, at de nye klimavenlige produkter, vi lancerer, bliver taget så godt imod, siger Claus Andersen.

Nye værktøjer og handlingsplan på vej

Også i 2022 kommer der nye værktøjer, der skal tages i brug. Fra 2. august bliver det lovpligtigt at profilere kunderne i forhold til bæredygtighed i forbindelse med investeringsrådgivning. Derfor arbejdes der på højtryk på at gøre det nemt og overskueligt for kunderne at tage stilling.

I ESG-rapporten for 2021 kan man allerede se CO2-aftrykket for de investeringer, banken har ansvaret for. Den opgørelse er det første skridt af flere i processen med at mindske CO2-udledningen. Banken kan bruge opgørelsen som en guide for det fortsatte arbejde med at se muligheder for at reducere negativ og forøge positiv påvirkning.

I 2022 skal der også udarbejdes en handlingsplan for bankens udlån. Målet er, at man i højere grad kan træffe et bæredygtigt valg sammen med kunderne – også når der skal lånes penge.

Fakta

Nordjyske Bank, som er en del af Ringkjøbing Landbobank, har udgivet sin tredje ESG-rapport. Udover afrapportering om de miljømæssige forhold indeholder rapporten også et udpluk af de gode historier, hvor banken gør en forskel. Det kan være i form af den kompetente rådgivning til både private kunder og erhvervskunder, men det handler også om, hvordan banken støtter over 1.400 lokale foreninger, initiativer og arrangementer.

https://www.nordjyskebank.dk/baeredygtighed Find den samlede rapport her, eller gå på opdagelse i vores ESG-univers på hjemmesiden. Der har vi samlet fakta, fortællinger og film om bankens arbejde på området.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Klimabevidstheden rykker tættere på bankkunderne' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2024 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger