Her er anbefalingerne til den nordjyske kollektive trafik
9. december 2022 - kl. 6:05 - af Henrik Christensen
Flere ekspresbusser og mere kørsel med fleksible produkter som Plustur og Flextur er sammen med forbedrede knudepunkter hovedelementerne i Fremtidens Kollektive Trafik, som Nordjyllands Trafikselskab (NT) netop har sendt i høring. Formålet er at øge antallet af kunder i den kollektive trafik inden for rammerne af den nuværende økonomi, som er udfordret af faldende passagertal og stigende energipriser.
Der er lagt op til en mindre reform af den kollektive trafik i Nordjylland med et nyt bud på den fremtidige kollektive trafik i landsdelen, som NT har udviklet sammen med regionen og de nordjyske kommuner. Færre passagerer og øgede udgifter har gjort det tvingende nødvendigt at se på, hvordan nordjyderne får mest mulig mobilitet for pengene, og her er nøgleordene flere ekspresbusser, mere fleksibel kørsel og bedre knudepunkter.
Flere ekspresbusser
– Endnu flere afgange med vores ekspresbusser ligger i top på ønskesedlen både hos de kunder, der i dag bruger ekspresbusserne, og hos dem, der ikke gør. Samtidig viser data for blandt andet pendlerstrømme og indbyggertal, at der er et potentiale for at tiltrække flere kunder ved at udbygge ekspresbusnettet i Nordjylland, forklarer Thomas Øster, administrerende direktør for NT og formand for styregruppen for Fremtidens Kollektive Trafik.
Konkret foreslås der i høringsnotatet tilpasninger i ni såkaldte korridorer, hvor de større byer forbindes med hinanden, og som dækker hele Nordjylland. Et af de steder, hvor man anbefaler at slå tre regionale stoppesteder sammen til ét samlet knudepunkt, som så i stedet kommer til at indgå på ekspresbusruten mellem Aalborg, Thisted og Nykøbing, er Halvrimmen ved Brovst. Med rutens omlægning til ekspresbus og ét fælles stoppested bliver turen mellem Halvrimmen og Aalborg 17 minutter kortere samtidig med, at antallet af hverdagsafgange øges, og weekendafgangene fordobles.
– Vi anbefaler en ny rutestruktur, hvor ekspresbusserne generelt prioriteres højere, end det er tilfældet i dag, og hvor de skal leve op til et fast serviceniveau med minimum én afgang i timen alle hverdage samt om aftenen og i weekenderne. Samtidig kan der i visse områder blive lidt længere til det enkelte stoppested, som fx i Halvrimmen – til gengæld betyder de færre stoppesteder, at man i stedet kommer lidt hurtigere frem, siger Thomas Øster.
Bedre fleksible produkter
I høringsnotatet foreslås det ligeledes at prioritere den fleksible kørsel højere. Det betyder blandt andet, at de fleksible løsninger, hvor turene bestilles på forhånd efter den enkelte passagers behov, skal erstatte rutetrafik i de områder, hvor der ikke er kundegrundlag for at køre rutetrafik.
– Det er en gevinst for både klima og økonomi at køre efter behov og i mindre vogne frem for store busser i fast rutedrift, hvor der er meget få passagerer med. Samtidig anbefaler vi at udvide dækningen af både Flextur og Plustur, så der er mulighed for at gøre brug af den fleksible kørsel hele døgnet. Det har man blandt andet haft gode erfaringer med i Brønderslev Kommune, forklarer Thomas Øster.
Bedre knudepunkter
Knudepunktet – et stoppested, en busterminal eller en togstation – er her, man møder den kollektive trafik, og hvor man tydeligt skal kunne se, hvor man skal stå af og på. Det skal samtidig være trygt og sikkert at færdes og opholde sig på et knudepunkt. I forbindelse med implementeringen anbefales det at etablere 44 helt nye knudepunkter og stoppesteder, mens 66 eksisterende stoppesteder opgraderes. Der er aktuelt 114 stoppesteder, som lever op til den rigtige standard.
– Stoppesteder og knudepunkter er indgangen til den kollektive trafik, og de skal have en større ensartethed og en bedre standard, end det er tilfældet i dag. Derfor foreslår vi dels et fælles koncept for design af udstyr, dels en fælles standard for drift og vedligehold af stoppestederne. Det skal alt sammen bidrage til, at stoppestederne er mere kundevenlige, siger Thomas Øster.
I projektet indgår en analyse af de økonomiske konsekvenser ved Fremtidens Kollektive Trafik, som viser, at der vil kunne tiltrækkes en halv million ekstra rejser årligt inden for den nuværende økonomi. Det forudsætter blandt andet en estimeret udvikling i antal rejser, og at 25 procent af de rejser, som ikke længere foretages med bus, i stedet foretages med fleksible produkter.
Anbefalingerne i Fremtidens Kollektive Trafik er netop sendt i høring ved blandt andet de 11 nordjyske kommuner og Region Nordjylland. Høringsperioden varer frem til 8. marts 2023, og de første ændringer vil efter planen blive implementeret i køreplanerne fra august 2023.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Her er anbefalingerne til den nordjyske kollektive trafik' til en bekendt