I fremtiden kan frivillige blive en større del af den offentlige velfærd
23. februar 2024 - kl. 11:52 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Der er bred politisk enighed om, at kommunale besparelser og demografiske udfordringer øger nødvendigheden af at inddrage frivillig arbejdskraft i den fremtidige offentlig velfærdsservice.
På baggrund af interviews med fire kernepolitikere i Frederikshavn Kommune – Borgmester Birgit Hansen, Social- og Sundhedsudvalgsformand Ole Rørbæk Jensen, Børne- og Ungeudvalgsformand Christina Lykke samt Kultur- og Fritidsudvalgsformand Peter Laigaard – har Frivilligcenter Frederikshavn lavet en rapport, der undersøger om den frivillige arbejdskraft i fremtiden skal spille en større rolle i forhold til leveringen af kommunale velfærdsydelser.
Rapporten konkluderer bl.a. at kommunale besparelser og demografiske udfordringer øger nødvendigheden af at inddrage frivillig arbejdskraft i den offentlig velfærdsservice. Der lægges dog fra politikernes side vægt på, at den frivillig arbejdskraft skal ses som et supplement til den offentlige service.
– Frivilligcenter Frederikshavn ønskede at undersøge, hvorvidt der var politisk vilje til et sådant ‘velfærds-mix’, og hvordan dette samarbejde eventuelt kunne struktureres, siger Asbjørn Tang Mortensen, der i efteråret 2023 var studiepraktikant i frivilligcenteret og sammen med sin medpraktikant Karoline Winther Rasmussen stod bag den omtalte frivillighedsundersøgelse.
– Stort set alle kommuner i Danmark er pressede økonomisk, og der mangler hænder i den kommunale levering af velfærdsservice. Samtidig leverer de frivillige sociale foreninger jo allerede hver dag en kæmpe indsats for forskellige målgrupper. Vores tanke var derfor, at kommunen måtte kunne bruge denne arbejdskraft og alternative form for velfærd som et brugbart supplement i deres services, forklarer Asbjørn Tang Mortensen.
En anden vigtig konklusion i rapporten er, at der skal være en helt klar forventningsafstemning mellem den offentlige og den frivillige sektor, når de frivilliges arbejdsopgaver skal defineres – netop for at undgå, at der opstår for mange gråzoner og uklare grænser. Hvad er det præcist for opgaver, de frivillige må og kan håndtere, og hvad er det, de ikke må og skal?
Der bliver lagt vægt på, at denne forhandling mellem den frivillige og den offentlige sektor skal ses som en proces over tid gennem dialogmøder og debatter.
– Vores ønske i Frivilligcenter Frederikshavn er netop at være med til at styrke og bygge bro mellem kommunale, frivillige og andre relevante aktører. Vi skal have synliggjort det store arbejde, som de frivillige allerede lægger for dagen og få talt om, hvordan vi undgår, at de frivillige og de ansatte ”går hinanden i bedene”, så vi bliver bedre til at samarbejde og supplere hinanden med målgruppen, borgerne, for øje, forklarer Mette Byrgesen Jensen, daglig leder i Frivilligcenter Frederikshavn og fortsætter:
– Den rapport, som Asbjørn og Karoline fra Aalborg Universitet, har arbejdet på gennem deres praktikperiode her i frivilligcenteret, åbner netop op for en spændende dialog om, hvad vi kan og skal løse af opgaver sammen i fremtiden.
Rapporten ”Frivillighedsundersøgelsen i Frederikshavn Kommune” kan læses i sin helhed på www.frivilligcenterfrederikshavn.dk under For foreninger / Frivillighedsundersøgelsen
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'I fremtiden kan frivillige blive en større del af den offentlige velfærd' til en bekendt