
Kirsten Morild Andersen(S) tog som politisk ansvarlig regionsrådsmedlem for Den præhospitale virksomhed i praktik for at blive klogere på udfordringerne.
Kirsten har selv kørt med ambulancerne og forstår patienternes tilfredshed
14. marts 2025 - kl. 7:59 - af Henrik Christensen
De nordjyske patienter, der har ringet 1-1-2 og er blevet hentet af en ambulance er de mest tilfredse i landet.
Det viser en netop offentliggjort landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser, hvor 55941 nordjyske patienter har deltaget. Det er første gang regionernes præhospitale akutberedskaber er med i undersøgelsen. 974 patienter har svaret specifikt på deres egen oplevelse med at få præshospital hjælp.
– Jeg er virkelig glad på vegne af medarbejderne i Det præhospitale akutberedskab. Jeg har selv været i praktik hos dem nogle dage, og de er pressede. De har min største respekt også med den store ændring af arbejdsgange, der er indenfor deres område.
Sådan siger Kirsten Morild Andersen, socialdemokratisk regionsrådsmedlem, som i denne tid aflægger beretning for partifællerne, hvor hun også konkret kommer ind på ambulancekørslen i Frederikshavn Kommune.
– Der er ansat en ny områdeleder i Frederikshavn, han kommer fra politiet og det går mig bekendt fremad. Vi har haft udfordringer med bilen i Østervrå grundet manglende mandskab, det lysner nu. Der arbejdes på, at der kommer en ekstra bil i Ålbæk i sommermånederne. Vi skruer på de knapper vi har, og gør brug af de muligheder vi har, og arbejder målrettet på at få responstiderne ned, siger Kirsten Morild Andersen.
Hun er medlem af Det Nære Sundhedsvæsen, hvor der har været stor fokus på at forbedre ambulance-kørslen.
– Jeg har arbejdet for flere sygetransportbiler, ekstra midler til ikke besatte vagter. Der er sat fire millioner af i budgettet til flere ambulance-elever og paramedicinere og til AMU-kurser til mandskabet, der kører sygetransportbilerne. Hvert kvartal bliver fire nye ambulanceelever uddannet. Så vi er på vej. Det er min klare overbevisning at det nære sundhedsvæsen skal udbygges- ikke mindst med implementeringen af den nye sundhedsreform, fastslår Kirsten Morild Andersen.
Fakta:
Undersøgelsen hedder Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser.
De fem regioner foretager undersøgelsen.
55.941 nordjyske patienter har svaret.
97 procent svarer, at personalet i høj eller i meget høj grad er venlige og imødekommende. Samtidig er 88 procent tilfredse med den behandling, de har modtaget.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Kirsten har selv kørt med ambulancerne og forstår patienternes tilfredshed' til en bekendt