Flere k√łber bil nummer to

Flere k√łber bil nummer to

22. juni 2020 - kl. 9:57 - af

– Det er blevet en almindelighed fremfor et velhaverk√łb:

√Čn bil per familie er for mange ikke l√¶ngere tilstr√¶kkeligt. If√łlge en ny analyse fra Spar Nord er antallet af familier i Danmark med to biler nemlig steget med knap 49 procent siden 2007, og i dag har knap hver syvende danske familie nu to biler.

Hvis man synes, at der er blevet rift om parkeringspladserne de seneste √•r, s√• kan det v√¶re noget om snakken. If√łlge en ny analyse, som Spar Nord har udarbejdet p√• baggrund af tal fra Danmarks Statistik, er antallet af familier med to biler i hvert fald steget med knap 49 procent siden 2007, hvor statistikken str√¶kker sig tilbage til. Det svarer til, at 14,9 procent af alle familier har bil nummer to i dag, hvilket til sammenligning l√• p√• 11 procent i 2007.

– Vi har de seneste √•r set en konstant stigning i andelen af danske familier, der prioriterer bil nummer to. Det skyldes blandt andet, at der frem til coronakrisen i mange √•r har v√¶ret en positiv udvikling i dansk √łkonomi, hvor flere er kommet i arbejde, hvilket har skabt et st√łrre behov for en ekstra bil. Derudover har reall√łnnen v√¶ret stigende, og det har givet et st√łrre √łkonomisk r√•derum, forklarer chef√łkonom i Spar Nord Jens Nyholm og forts√¶tter:

– Samtidig skal udviklingen ogs√• ses i lyset af en r√¶kke lovindgreb, som de seneste √•r har betydet, at bilafgifterne er blevet √¶ndret. Det har gjort det betydeligt billigere at v√¶re bilejer, hvilket alt sammen er parametre, der har haft indflydelse p√•, at bil nummer to i h√łjere grad er blevet en almindelighed frem for et velhaverk√łb.

Ser man p√• landets enkelte regioner, s√• er Region Sj√¶lland den region, hvor andelen af familier med to biler er st√łrst. Her har 17,8 procent af familierne to biler, mens Region Syddanmark f√łlger trop med 17,7 procent. V√¶sentligt anderledes ser det ud i Region Hovedstaden, hvor kun 9,5 procent af familierne har en ekstra bil i carporten.

– Siden 2007 er der sket en markant udvikling i forskellen mellem Region Hovedstaden og de √łvrige regioner. I 2007 var der kun en forskel p√• 5,4 procentpoint fra den region, hvor andelen af familier med to biler var h√łjest, til Region Hovedstaden, hvor andelen var lavest. Den forskel er med √•rene kun blevet st√łrre og er i dag p√• hele 8,3 procentpoint, forklarer Jens Nyholm og forts√¶tter:

– Det er blandt andet et udtryk for, at boligpriserne i storbyen er steget, hvilket s√¶nker familiernes r√•derum og s√•ledes muligheden for at k√łbe en ekstra bil. Samtidig koncentrerer flere job sig i og omkring storbyer, hvilket betyder at flere familier i de √łvrige kommuner m√• pendle.
Samme udvikling kommer ogs√• til udtryk, n√•r man kigger p√• de enkelte kommuner. Her er K√łbenhavns og Frederiksberg Kommune de kommuner, hvor andelen af familier med bil nummer to til r√•dighed er lavest. I K√łbenhavns Kommune har kun 2,8 procent af familierne en ekstra bil, mens det g√łr sig g√¶ldende for 3,8 procent i Frederiksberg Kommune. I den anden ende af skalaen finder man kommuner som Rebild, Skanderborg og Hedensted, hvor henholdsvis 26,8, 26,4 og 25,5 procent af familierne har to biler.

Men selvom andelen af familier med to biler siden 2007 er steget i alle kommuner undtagen H√łrsholm og Gentofte Kommune, hvor andelen er faldet med 1,1 procentpoint og 0,8 procentpoint, s√• forventer Jens Nyholm dog ikke, at det er en udvikling, vi ogs√• vil se de kommende m√•neder:

– Vi har de seneste m√•neder set en udvikling i dansk √łkonomi, som vil p√•virke os i den kommende periode. Besk√¶ftigelsen er faldet, flere er g√•et ned i l√łn, mens forbrugertilliden ogs√• er dalet. Det kan allerede nu afl√¶ses i bilhandlen, og det vil formentlig ogs√• i den n√¶rmeste fremtid f√• flere familier til at overveje k√łb af bil nummer to ekstra grundigt afh√¶ngigt af, hvordan den √łkonomiske situation vil udvikle sig, forklarer Jens Nyholm og forts√¶tter:

– Men s√• snart √łkonomien er genoprettet, vil danskerne med stor sandsynlighed genoptage deres vanlige forbrugsm√łnstre. Og s√• er sp√łrgsm√•let bare, hvor lang tid der g√•r. Vi vil formentlig se flere konkurser i andet halv√•r af 2020 i takt med at hj√¶lpepakkerne udfases. Dermed er der risiko for en yderligere stigning i ledigheden ‚Äď selvom en gen√•bning af √łkonomien omvendt ogs√• vil sende flere folk tilbage i arbejde. Det vil kunne fastholde en relativ lav forbrugertillid i de kommende m√•neder, men dog sandsynligvis noget h√łjere end det meget lave niveau i april og maj. Jeg forventer, at dansk √łkonomi genvinder meget af sin styrke i l√łbet af 2021, og at bilsalget ogs√• kommer til at tilpasse sig p√• den tidshorisont.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Flere k√łber bil nummer to' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2020 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER