Vi skal have st√łrre ambitioner med vores skoler

Vi skal have st√łrre ambitioner med vores skoler

7. april 2022 - kl. 9:08 - af

Redaktionen har modtaget dette indlæg fra Jan Bjeldbak og Lone Haugaard, Venstres byrådsgruppe:

I sidste uge godkendte et enigt byr√•d ‚ÄĚF√¶lles kvalitetsrapport familie, dagtilbud og skole‚ÄĚ. Under behandlingen fremf√łrte¬†‚Äčvi i‚Ä謆Venstre, at vi gerne m√• have st√łrre ambitioner p√• skoleomr√•det ‚Äď en udmelding, der blev m√łdt med en skeptisk replik om, at Venstre s√• glasset halvt tomt frem for halvt fuldt. Den fortolkning negligerer b√•de den generelle udvikling og de mange nuancer. Det vil vi gerne underbygge her.¬†¬†¬†¬†

‚ÄčKvalitetsrapporten s√¶tter prim√¶rt fokus p√•¬†nationale resultatm√•l, som skolerne skal arbejde hen imod, og derfor starter vi med disse‚Äč:¬†¬†

Andelen af de allerdygtigste elever i læsning og matematik i de nationale test skal stige år for år.  

I l√¶sning m√•les p√• 2., 4. 6. og 8. klassetrin, og det ser ikke helt godt ud. Kun p√• 2. klassetrin er andelen af de allerdygtigste til at l√¶se steget i Frederikshavn. P√• de tre andre klassetrin falder andelen. P√• landsplan er andelen af de allerdygtigste v√¶sentlig st√łrre end i Frederikshavn¬†bortset fra 2. klassetrin, hvor man i de seneste √•r har p√• skolerne i Frederikshavn Kommune har arbejdet med en m√•lrettet indsats.¬†‚ÄčDen indsats ser ud til at have givet pote.¬†¬†

I matematik er billedet lidt det samme ‚Äď bare v√¶rre. Her m√•les p√• 3., 6. og 8. klassetrin, og andelen af de allerdygtigste falder i alle¬†klasser. Igen ser vi, at andelen af de allerdygtigste er v√¶sentlig h√łjere p√• landsplan.¬†¬†

Andelen af elever med dårlige resultater i læsning og matematik i de nationale test skal reduceres år for år.  

I l√¶sning¬†‚Äčer der en positiv udvikling i andelen af d√•rlige l√¶sere, idet andelen falder¬†‚Ä謆for 2., 4. og 6. alderstrin, mens det stiger en lille smule for 8. klassetrin. Igen halter Frederikshavn¬†‚Äčdog¬†efter¬†‚Äčniveauet¬†p√• landsplan p√• 3 ud af 4 alderstrin med st√łrre andel af d√•rlige l√¶sere.¬†¬†

I matematik er andelen faldet for 3. og 6. alderstrin men‚Äčs der er andelen af d√•rlige resultater er steget i¬†8. I forhold til tallene p√• landsplan halter Frederikshavn¬†‚Äčs√¶rligt¬†efter p√• 3. alderstrin,¬†¬†¬†

Mindst 80 % af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test.  

I læsning kommer ingen klassetrin op på de 80% (2. klassetrin er dog tæt på). Der er fremgang på 2., 4. og 6. klassetrin, men ikke i 8. klasse, og samme tendens ses på landsplan. Andelen af elever, der er gode til læsning, er dog noget lavere i Frederikshavn end på landsplan på alle klassetrin, men forskellen ser ud til at mindskes en smule.  

I matematik når hverken 3., 6. eller 8. klassetrin i nærheden af de 80%. For 3. klassetrin og i mindre omfang for 8. klassetrin spores en fremgang, mens der er fald på 6. klassetrin. Igen halter Frederikshavn efter på alle klassetrin i 2020/2021, når vi sammenligner med landsplan.  

Selvom vi er klar over, at flere faktorer bidrager til rapportens konklusioner (bl.a. socio√łkonomiske faktorer), f√•r ovenst√•ende netop Venstre til at konstatere, at der er plads til forbedring. Vi kunne f.eks. godt t√¶nke os, at rapporten havde vist en mere tydelig udvikling i retning af en mindskelse af afstanden til niveauet p√• landsplan. Eller at antallet af dygtige elever steg.¬†¬†¬†¬†

‚ÄčTrivsel og elevantal¬†¬†

Rapporten m√•ler ogs√• p√• trivsel. Baseret p√• nogle sp√łrgsm√•l til 4.-9. klassetrin m√•ler rapporten p√• trivslen i skolerne. Denne er kun marginalt √¶ndret over de tre √•r og ikke i en entydig retning.¬†‚ÄčSamtidig m√• det tages med i betragtning, at skolegangen har v√¶ret pr√¶get af coronarestriktioner.¬†¬†¬†

Sidst men ikke mindst m√•les ogs√• p√• antallet af elever ‚Äď et tal der er faldet med 520 knap 10%. St√łrst i skoledistrikt vest (12,35) og mindst i nord (8,1%). Den generelle nedgang taler vel ogs√• ind i en dagsorden om trivsel, ambitioner og selvf√łlgelig b√łrnetal i kommunen.¬†¬†

‚ÄčAmbitioner og inddragelse¬†¬†

I valgkampen og i flere andre sager, der behandles i byr√•det, fremh√¶ves ofte, at byr√•det skal lytte til kommunens mange dygtige medarbejdere. Det er vi enige i¬†‚Äčog vi vil gerne opfordre til, at rapporten bruges aktivt i forhold til de forskellige grupper, som kan bidrage med at kaste mere lys over tallene konkret. Det g√¶lder afdelingslederne p√• de enkelte skoler og l√¶rergruppen, men ogs√• elever og for√¶ldre kan bidrage med indblik i, hvad det er, der fungerer og hvor der er plads til forbedring.¬†¬†¬†¬†

Overordnet set inviterer Kvalitetsrapporten til at drage læring af den indsats, som er foretaget over for rapportens 2. klassetrin, som skiller sig markant ud. Den viser, at det er muligt at rykke en årgang markant i læringsniveau. Derudover fremgår det af rapporten, at nogle skoleafdelinger går imod tendensen og opnår bedre resultater. De skoleafdelinger, som lykkes er forbilleder for de, der ikke lykkes.    

En rapport baserer sig naturligvis p√• historiske tal, men er f√łrst rigtig noget v√¶rd, n√•r den bruges til at se fremad.¬†¬†¬†¬†

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Vi skal have st√łrre ambitioner med vores skoler' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2022 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER