Verdensmålene ud i undervisningen

Underviserne fra Frederikshavn Handelsskole fra venstre: Anders Kold, Nadia Nordberg Nielsen, Charlotte Oruo Morsb√łl, Jakob B√łgh.

Verdensmålene ud i undervisningen

13. oktober 2022 - kl. 6:06 - af

Tirsdag var en h√•ndfuld undervisere fra Frederikshavn Handelsskole til konference for at f√• ny viden om cirkul√¶r √łkonomi og b√¶redygtighed for at inddrage det i undervisningen p√• tv√¶rs af fag.

I alt var 60 undervisere fra Frederikshavn Handelsskole, TECHCOLLEGE, Aalborg Handelsskole, HEG Handelsgymnasiet Hobro og EUC Nord tirsdag samlet for at kompetenceudvikle deres evne til at inddrage viden om Verdensm√•lene og nye b√¶redygtige standarder i den daglige undervisning p√• tv√¶rs af fag og uddannelser. De fem skoler er sammen i et projekt om at inddrage Verdensm√•lene i undervisningen st√łttet af Region Nordjyllands Uddannelsespulje.

Anders Kold, lektor og underviser i faget International √ėkonomi p√• Frederikshavn Handelsskole siger om dagen:

– Det har v√¶ret sp√¶ndende og givende at f√• nogle nye input i forhold til den b√¶redygtige dagsorden fra b√•de fagpersoner og erhvervslivet. Det giver nogle nye perspektiver p√• den cirkul√¶re √łkonomi, som vi har haft mulighed for at fordybe os i p√• dagens workshop, s√• vi f√•r inddraget og formidlet den viden i vores undervisning af eleverne, siger han.

Tidligere var det frivilligt om virksomheder forholdt sig til b√¶redygtighed i deres forretning og √•rsrapporter. Men EU‚Äôs cirkul√¶re strategi og tilh√łrende lovgivninger sk√¶rper nu kravene til erhvervslivet. Fx betyder EU’s nye vedtagne aftale om b√¶redygtighedsrapportering kaldet Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), at de st√łrste danske virksomheder i deres √•rsrapport nu skal redeg√łre for b√¶redygtighed. Det f√•r ogs√• betydning for deres underleverand√łrer og hele brancher. Den virkelighed skal inddrages i undervisningen p√• ungdomsuddannelserne.

– B√¶redygtighed og Verdensm√•lene bliver en st√łrre og st√łrre del af vores hverdag, og den m√•de vi agerer p√•. Det skal vi selvf√łlgelig v√¶re opm√¶rksomme p√• i vores undervisning, s√• vi er med til at udvikle de unges kompetencer inden for den gr√łnne omstilling, s√• de kan bidrage til l√łsningen af fremtidens udfordringer og aktivt deltage i den b√¶redygtig udvikling. Derfor er vi med i dette projekt, s√• vi kan blive endnu skarpere p√•, hvordan vi udvikler didaktikken for at inddrage verdensm√•lene i undervisningen, siger Brian Andersson, direkt√łr Frederikshavn Handelsskole.

Forandringsagenter i erhvervslivet
Ved at give eleverne viden og kompetencer om den bæredygtige dagsorden, skal de være med til at agere som forandringsagenter ude i de enkelte virksomheder, når de skal ud på arbejdsmarkedet og navigere efter de nye bæredygtige standarder. Ved dagens konference var der to workshops med bæredygtige temaer.

Den ene workshop havde fokus p√• cirkul√¶r √łkonomi i forhold til fagene afs√¶tning, virksomheds√łkonomi og innovation p√• de merkantile uddannelser med opl√¶g fra Thomas √ėstergaard, professor og PhD Stip. hos VIA University College, Design, Innovation & Entreprenurship. Han har i sin PhD arbejdet med EU‚Äôs cirkul√¶re strategi og de nye standarders betydning for s√¶rligt tekstilomr√•det.

– De nye lovgivninger og Verdensm√•lenes nye standarder for b√¶redygtige processer, skal virksomhederne i mange forskellige brancher kunne agere efter. Det stiller krav til en helt ny m√•de at t√¶nke forretningsudvikling og forretningsmodeller p√•, og det kr√¶ver nogle meget store systemiske forandringer i vores samfund. De forsyningsk√¶der, vi har, skal forandres, hvis den cirkul√¶re √łkonomi skal fungere, siger Thomas √ėstergaard.

Og hvordan f√•r man s√• den viden formidlet til en fx 16-√•rig elev p√• skoleb√¶nken? Det satte Thomas √ėstergaard fokus p√• i sit opl√¶g til underviserne. Han har de seneste seks √•r p√• VIA arbejdet med netop et kompetenceforl√łb for lektorer og adjunkter.

– Vi f√łlger UNESCO‚Äôs anbefalinger til, hvordan man didaktisk og indholdsm√¶ssigt kan m√•lrette undervisningen til en bred vifte af studerende. Vi har fx alt fra p√¶dagoger til bygningskonstrukt√łrer, der skal undervises i verdensm√•lene og den b√¶redygtige dagsorden. De erfaringer og metodikker f√•r underviserne indblik i og skal arbejde med her p√• konferencen, siger Thomas √ėstergaard.

Virksomhederne Better World Fashion og Greenway Denmark fortalte om deres tilgang til en cirkulær produktion.

Elever skal bidrage til det bæredygtige byggeri

Den anden workshop havde fokus p√• h√•ndv√¶rksfagene og den b√¶redygtige byggeplads med opl√¶g ved Frandsen & S√łndergaard, en r√•dgivende ingeni√łr- og b√¶redygtighedsvirksomhed med base i Aalborg. Frandsen og S√łndergaard satte fokus p√• den b√¶redygtige byggeplads, fremtidens kompetencer p√• byggepladsen og de kommende krav til byggeriet.

– Der kommer til at mangle folk med viden om, hvordan b√¶redygtighed h√•ndteres i praksis. Der har den seneste √•rr√¶kke v√¶ret stort fokus p√• at kl√¶de r√•dgivere og bygherrer p√• i forhold til b√¶redygtighed i byggeriet. Nu skal der fokus p√• de resterende led i byggeriets v√¶rdik√¶de. Her spiller uddannelsesinstitutioner en stor rolle, s√• de h√•ndv√¶rksuddannede er kl√¶dt p√• til at h√•ndtere b√¶redygtighed i praksis, siger Anne Hedegaard, civilingeni√łr og b√¶redygtighedsleder hos Frandsen & S√łndergaard.

Projektet l√łber frem til efter√•ret 2024 og er et fire√•rigt projekt.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Verdensmålene ud i undervisningen' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2023 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger