
Illustrationsfoto.
Toget på vinterferie? Kend dine rettigheder
31. januar 2025 - kl. 6:19 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Togrejser i udlandet vinder frem. De er ofte kendetegnet ved skift og kryds af landegrænser. Og derfor er det godt at kende dine rettigheder, inden du står på.
Vinterferien nærmer sig og for mange danskere, er det tid til at planlægge transporten til de sneklædte bjergtoppe og lange løjper. Men før du sætter kursen, er det klogt, at du sætter dig ind i de vilkår, der gælder. Så er du forberedt, hvis noget ikke går efter planen.
”Togrejser giver ikke kun mulighed for at rejse grønnere, men også for at opleve hele rejsen som en del af ferien. Med lidt planlægning og forberedelse kan du nyde turen fuldt ud, fordi du ved, hvordan du håndterer eventuelle uforudsete ændringer,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.
Når du rejser med tog, er der en række EU-rettigheder, der beskytter dig, men de forskellige selskaber kan også have særlige rettigheder, ekstra services eller garantier.
”Det er vigtigt, at du sætter ind i de rettigheder, der gælder for netop din afgang. Du kan nemlig være yderligere beskyttet i tilfælde af forsinkelse eller aflysning, end du er med de rettigheder, der gælder i forvejen.”
Hvis du har flere skift, er det en god idé at være opmærksom på, hvilken type billet, som du har købt. Er der tale om enkeltbilletter eller én gennemgående billet? Ved gennemgående billetter er togselskabet ansvarlig, hvis du fx bliver forsinket på vej til Hamborg, og ikke når dit næste tog.
Dine rettigheder, hvis noget ikke går efter planen
Hvis dit tog afgår mere end en time senere end planlagt, skal togselskabet tilbyde dig enten:
- Refundering af den fulde pris
- Omlægning af rejsen til en tilsvarende rejse
Hvis det er muligt, skal togselskabet også tilbyde dig:
- Gratis måltider / forfriskninger
- Overnatning, hvis det er nødvendigt (fx hvis det er sent om aftenen)
Har togselskabet ikke tilbudt dig en alternativ rejse 100 minutter efter den planlagte afgang, har du ret til selv at købe en tilsvarende billet og få dækket omkostningerne.
Hvis du vælger at fortsætte eller omlægge rejsen, kan du have krav på kompensation:
- Hvis toget er forsinket 1-2 timer, har du ret til at få 25% af billetprisen tilbage
- Hvis toget er forsinket mere end to timer, har du ret til at få 50% af billetprisen tilbage
Gode råd, når du rejser med tog:
• Undersøg hvilke vilkår, der gælder for din rejse inden afgang.
• Undersøg, om pladsbilletter er nødvendige, og vær opmærksom på, at der kan være ekstra omkostninger. Tjek også, hvor meget bagage, du må have med.
• Planlæg din rejse med en passende tidsbuffer. Hvis du selv sammensætter rejsen med enkeltbilletter, skal du sikre, at der er tilstrækkelig tid mellem togskiftene. Det er som udgangspunkt dit ansvar at nå forbindelserne.
• Kontakt togpersonalet ved forsinkelser. Hvis din togrejse bliver forsinket, kan togpersonalet hjælpe med information om alternative muligheder, såsom togbusser eller andre afgange. De kan også hjælpe dig med at dokumentere forsinkelsen.
Hvis du har spørgsmål til din togrejse eller dine rettigheder, er Forbruger Europa klar til at hjælpe. Du kan kontakte os her.
Ønsker du at klage over togrejsen, skal du først klage til togselskabet. Finder I ikke en løsning, kan du oprette en klage hos Forbruger Europa, hvis togselskabet er etableret i et andet EU-land end Danmark.
Hvis togselskabet er etableret i Danmark, kan du oprette en klage hos Ankenævnet for Bus, Tog og Metro.
Læs mere om dine rettigheder, når du rejser med tog her.
Vil du kommentere på ovenstående artikel, så brug kommentarboksen under annoncerne.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Toget på vinterferie? Kend dine rettigheder' til en bekendt