Målstregen for ikke-digitale borgere flyttes konstant

Målstregen for ikke-digitale borgere flyttes konstant

15. august 2021 - kl. 6:51 - af

I en rapport, som blev offentliggjort tidligere p√• √•ret, s√¶tter KL og Digitaliseringsstyrelsen fokus p√• de problemer, som handler om meget forskellige borgere, der p√• den ene eller anden m√•de bliver m√łdt af digitale forhindringer i deres hverdag.

Rapporten var til behandling p√• det seneste m√łde i √Üldrer√•det i Frederikshavn Kommune forleden.

Her blev det p√•peget, at det vurderes, at de digitalt udsatte borgere udg√łr 17-22 % af den voksne befolkning.

Tallet vil v√¶re h√łjere, hvis man inkluderer pludseligt opst√•ede og s√¶rligt vanskelige livssituationer hos dem, der normalt klarer sig selv. Hertil kommer de mange p√•r√łrende, der st√•r ved siden af for at hj√¶lpe, som ogs√• m√łder forhindringer i det digitale univers.

7,5 % af befolkningen er fritaget for Digital Post. Et flertal af dem kan heller ikke p√• egen h√•nd gennemf√łre en selvbetjeningsl√łsning. Man taler ogs√• om, at de er hindret i digital inklusion.

Verdens bedste til offentlig digitalisering

Rapporten slår fast, at for anden gang i træk er Danmark i 2020 blevet kåret som verdens bedste land til offentlig digitalisering.

Det er til manges gl√¶de, at vi lever i et digitaliseret samfund; men der er dog borgere, som ikke kan f√łlge med eller klare sig selv under digitaliseringens vilk√•r. For de borgere er den digitale udvikling en m√•lstreg, der konstant flytter sig.¬†

Syv barrierer
Rapporten peger på 5 barrierer, der kan stå i vejen for, at en borger kan begå sig digitalt på lige fod med flertallet.

En borger kan blive m√łdt af en enkelt barriere, men ofte udfordres man af flere barrierer p√• en gang. P√• den m√•de kan barriererne ogs√• have en forst√¶rkende effekt p√• hinanden:

  1. L√łsninger passer ikke med borgers valg af device
  2. Svage digitale færdigheder
  3. Svage administrative færdigheder
  4. Svage færdigheder i skriftligt dansk
  5. Få muligheder for digitale stedfortrædere

Herudover beskrives to barrierer, der forholder sig specifikt til det at v√¶re fritaget fra Digital Post og ikke kunne anvende selvbetjeningsl√łsninger:

  1. Manglende og/eller vanskelige alternative veje.
  2. Manglende muligheder for digitale stedfortrædere (selvom borgeren er fritaget).

Digitalisering med omtanke

Udfordringsbilledet er ikke enkelt, men derimod en kompleks sammens√¶tning af problemstillinger med en lige s√• mangfoldig sammens√¶tning af borgere, der p√• den ene eller anden m√•de bliver m√łdt af forhindringer i deres hverdag.

Med rapporten, som undervejs er kommenteret af borgerservice i 6 kommuner, heriblandt Frederikshavn, understreges den h√łje kompleksitet, der kendetegner m√łdet mellem borgeren og de offentlige myndigheder. Rapporten tydeligg√łr ogs√• en n√łdvendighed af, at der er fokus p√• at digitalisere med omtanke og med borgeren for √łje uanset vilk√•r, muligheder og kompetencer, s√• digitaliseringen ikke skaber barrierer, men derimod baner vejen for alle borgere!

Nyt på vej

Hver gang en enkelt komponent √¶ndres, kan det have store konsekvenser for den borger, der ikke kan f√łlge med p√• egen h√•nd. Det kan v√¶re en borger, der fx ikke kan installere NemID N√łgleapp selv.

Efter sommeren 2021 implementeres blandt andet MitID, der erstatter NemID som national ‚ÄĚeID-l√łsning‚ÄĚ, og i efter√•ret f√łlger den nye Digital Post-l√łsning, der ogs√• kr√¶ver omstilling og nye vaner for borgerne.

‚ÄĚMit Overblik‚ÄĚ er under opbygning, og med en kommende ny f√¶llesoffentlig digitaliseringsstrategi vil nye initiativer blive igangsat. For digitalt udfordrede borgere kan det v√¶re kr√¶vende at f√łlge med den offentlige digitalisering.

Men digitalisering af den offentlige sektor er kun en del af den digitale virkelighed, borgeren skal forholde sig til. I store dele af den private sektor går udviklingen endnu hurtigere. Digitaliseringen har bredt sig ud i hverdagen og har ikke kun ændret, hvordan vi går i banken eller kommunikerer med blandt andet forsikringsselskaber, teleudbydere og energiselskaber.

Vores hverdag er ændret

Den digitale kommunikation er ikke l√¶ngere noget, der kun h√łrer hjemme p√• en pc eller i en mobiltelefon. Udviklingen har p√• kort tid √¶ndret, hvordan vi betjener biler, varmepumper, betaler i bussen, for parkeringsplads osv.

P√• internettet skal man navigere i et opm√¶rksomhedskr√¶vende milj√ł, hvor sm√• handlinger kan f√• store konsekvenser. Man skal forholde sig til store m√¶ngder af reklamer, cookiemeddelelser, nyhedsbreve, rabatordninger og afbetalingsordninger – og s√•rbare borgere kan hurtigt blive hvirvlet ind i situationer, der kan v√¶re vanskelige at komme ud af igen, fordi de ikke er bevidste om, hvad de siger ja til eller forst√•r konsekvenserne af et enkelt klik.

Nedsat funktion og talblindhed

Hos borgere med kognitiv funktionsneds√¶ttelse og talblindhed kan konsekvenserne hurtigt vokse sig store, n√•r al modstand og friktion i l√łsninger og services fjernes.

F√¶lles for de digitalt usikre eller ikke-digitale borgere er, at de s√łger hj√¶lp hos nogen, de har tillid til, og som har tid og t√•lmodighed til at hj√¶lpe.

De borgere, der har sv√¶rest ved at beg√• sig, har ofte brug for hj√¶lp til mere omfattende opgaver, der tager tid at l√łse og g√•r p√• tv√¶rs sektorer og myndigheder.

Det forventes, at der fortsat vil være en mindre gruppe, som aldrig bliver digitale eller i en periode ikke er digitale. For at være inkluderet i samfundet, skal der fortsat være tydelige og funktionsdygtige veje for disse borgere.

For denne gruppe vil det v√¶re gavnligt med et fokus p√• tydelige alternative veje, n√•r det g√¶lder informationss√łgning, selvbetjeningsl√łsninger, sagsprocesser og kommunikation med offentlige myndigheder.

I det hele taget er der brug for nye tanker og bevidsthed om, hvordan alternative veje kan udformes, da den gamle, analoge vej netop er ved at forsvinde.

 

Link til hele rapporten:

https://danske-aeldreraad.dk/i-danmark-flytter-maalstregen-sig-konstant-for-de-ikke-digitale/

samt:

https://digst.dk/digital-service/digital-inklusion/rapporter-og-analyser/

Tekst: Per Rye

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Målstregen for ikke-digitale borgere flyttes konstant' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2022 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER