Læserbrev: Herre i egen havn

Læserbrev: Herre i egen havn

27. november 2023 - kl. 16:09 - af

Af Karl-Erik Slynge, formand for Frederikshavn Erhvervsr√•d og¬†Carl Christian Madsen, tidl. chefredakt√łr Frederikshavn:

I slutningen af 90’erne br√łd uvejret ud over Frederikshavn.

Værftsindustrien var under massiv udfordring Рog værftslukninger fulgte akkurat som mange andre steder i landet.

Men Frederikshavn n√¶gtede at g√• i sort, selv om t√¶ppet blev revet v√¶k under f√łdderne p√• rigtig mange arbejdere og kommunens indtjeningsgrundlag.

Gennem en ekstraordinær og vellykket indsats blandt andet gennem Maritim Innovation Group fik havnens virksomheder en fælles platform, som bærer en del af succesen for den udvikling Frederikshavn Havn har gennemgået siden.

Et andet bærende element er, at kommunen blev herre i egen havn for 20 år siden.

Frem til 2001 var havnen ejet af staten, og den konstruktion bet√łd at overskuddet af havnevirksomheden endte i den dengang slunkne statskasse i stedet for at blive reinvesteret i havnen i en grad, som havnens akt√łrer og kommunen kunne √łnske sig.

Det bet√łd, at havnens potentialer ikke blev genstand for v√¶kst-rettede investeringer.

Anderledes ser det ud efter kommunen har sat sig for bordenden.

En massiv satsning på nye havneanlæg og en lang bedre dybgang har resulteret i, at der siden 2016 er kommet 22 nye virksomheder til på havnen Рog at antallet af maritime job på havnen er vokset med tæt ved 400.

Den udvikling er man ikke kommet sovende til.

Det har krævet massive investeringer Рogså fordi kommunen fordrer, at havnen selv finansierer den nye infrastruktur for så at leje den ud.

Derved sikres, at kommandoen på broen Рogså på det lange sigt  Рhar det lokale afsæt.

Og det er vigtigt for en kommune, som er utrolig afhængig af sit maritime ben.

Allerede inden den seneste investering med den k√¶mpem√¶ssige havneudvidelse godtgjorde en oplandsanalyse gennemf√łrt¬†af Syddansk Universitet og Center for

Regional- og Turismeforskning baseret på tal fra 2016, at hver femte arbejdsplads i Frederikshavn Kommune var direkte forbundet med Frederikshavn Havn og det virke, der er på havnen.

Den andel kan – set i lyset af de seneste √•rs udvikling i det √łvrige arbejdsmarked – kun¬†v√¶re blevet st√łrre.

Det g√¶lder ogs√• havnens v√¶rditilv√¶kst, som if√łlge samme analyse l√łd p√• 22 procent af den samlede v√¶rditilv√¶kst i hele kommunen.

Det er foruds√¶tninger,¬†der er afg√łrende at holde sig for √łje i en tid, hvor netop Frederikshavn Havn er kernepunktet i en politisk debat om ejerforhold.

I √•r er det 22 √•r siden den gamle Frederikshavn Kommune fik sit h√łjeste √łnske opfyldt, nemlig at overtage styringen af statshavnen Frederikshavn.

Det er ingen velbevaret hemmelighed, at der op gennem den sidste halvdel af 1900-tallet blev set ganske skævt til statskassens komfortable udbytte ved ejerskabet af Frederikshavn Havn.

Storakt√łrerne i havnen var tydelige i deres kritik af den manglende balance mellem udbytte og nyinvesteringer – og st√¶rkest i erindringen hos de fleste vil afd√łde Stena-direkt√łr Valdemar Christensen st√•, n√•r han √•r efter √•r fors√łgte at illustrere det forhold, der alene kunne lignes ved udbytning, overfor sine bysb√łrn og politikere.

Den navnkundige direkt√łr fik blandt andet et af byens pengeinstitutter til at fylde poser med m√łnter og sedler, og s√•ledes tungt bel√¶sset gik turen til statshavneadministrationen. Et billede som var til at forst√• – og som ogs√• var et billede p√•, hvad der reelt skete.

Og derfor var det kæmpe stort målt lokalt, da den gamle Frederikshavn Kommune investerede næsten 300 millioner i en havn, der for længst var betalt tilbage som konsekvens af de aktiviteter, der var skabt i Frederikshavn af frederikshavnere.

Ikke at der var enighed om prisen.

Staten spillede ud med et krav på 800 millioner. 

Frederikshavnerne rystede på hovedet Рog Valdemar Christensen mente, at det var skudt 700 millioner over målet.

Efter flere √•rs forhandlinger landede prisen p√• 295 millioner – og en forhandling p√• embedsmandsniveau¬†sikrede efterf√łlgende, at kommunen kunne overtage det sidste √•rs overskud.

Det bet√łd, at de endelige omkostninger ved handlen¬†i runde tal landede p√• 228 millioner – ikke helt p√• niveau med Valdemar Christensens √łnsker og det var da heller ikke et samlet byr√•d, der st√łttede k√łbet.

Siden er kommunen vokset som konsekvens af kommunalreformen i 2007 Рog det er havnen i Frederikshavn afgjort også Рakkurat som forventningen var, da kommunen blev herre i egen havn.

I dag er der investeret kæmpe summer i at sikre, at det, der i kommunal udviklingssammenhæng må betragtes som kritisk infrastruktur, også kan udvikle og fastholde havnens position som en af de betydende havne i landet.

Netop de store investeringer tydeligg√łr om noget, at lokalt ejerskab er helt afg√łrende for at sikre mer-aktivitet, og derfor ogs√• flere job til kommunens borgere.

Erfaringerne fra n√¶sten 200 √•rs havneherred√łmme¬†under f√łrst Kongens og siden Statens vinger, efterlader ingen tvivl om, at lokal selvbestemmelse er den eneste sikre garant for en udvikling, der matcher det lokale behov.

Og vel er det dyrt at udvikle en havn. Det er en nyskabt infrastruktur, som kommer til at bestå i mange generationer Рmen som med de afskrivningsregler, der findes i dag, sammenstilles med en ganske almindelig virksomhed. 

Det belaster naturligvis driften h√•rdt i de f√łrste √•rtier.

Men det er en n√łdvendig¬†investering for en fortsat udvikling af den maritime sektor i Frederikshavn.¬†

Uden vil man ikke kunne generere de mange vigtige lokale arbejdspladser og det vil f√łje spe til spot i et omr√•de, der er h√•rdt ramt af den urbanisering, der sker i samfundet generelt. Arbejdspladser og bos√¶tning flyttes mod de store byer – og hvis ikke man lokalt griber t√łmmen og styrer hesten derhen, hvor der lokalt er udviklingspotentiale, s√• bliver der sat yderligere skub i en sk√¶v demografisk udvikling.

Vi ligger utroligt langt v√¶k fra magtens korridorer, s√• er det forhold, som en kommune skal betragte som helt afg√łrende – og under det nuv√¶rende ejerskab af havnen frem for alt forhold, som styres af kommunen selv.

Det at være herre i egen havn forpligter Рmen det giver mulighed for reel vækst i kommunen, som ingen andre ejerformer vil sikre.

Lad os passe godt p√• vores guld√¶g og og forts√¶tte med at investere for derigennem¬†at sikre os v√¶kst, vilje og maritim udvikling – og ikke mindst stolthed over at bo og arbejde i en kommune, som t√łr tage udviklingsopgaverne p√• sig i erkendelse af, at havnen er s√• vigtigt for kommunen, at man selvklart ikke overlader kommandobroen til andre.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Læserbrev: Herre i egen havn' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2023 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger