Grænsehandel: Turen til grænsen tjenes markant hurtigere hjem end sidste år

Grænsehandel: Turen til grænsen tjenes markant hurtigere hjem end sidste år

6. juli 2020 - kl. 9:42 - af

Grænsehandel kan kun betale sig, hvis besparelsen overstiger udgifterne til turen, og i år er det blevet væsentligt nemmere at få regnestykket til at gå i plus. Den nødvendige besparelse er særligt på grund af lave brændstofpriser reduceret med knap 12 procent siden sidste år, og samtidig betyder en tysk toldnedsættelse, at der nu skal færre varer i kurven, før besparelsen er sikret.

Efter et forår, hvor danskerne som følge af coronarestriktioner har været afholdt fra at besøge de tyske grænsebutikker, er grænserne åbne, og dermed bliver det igen i år muligt at benytte en af sommerens mange fridage til at jagte gode tilbud i grænselandet. Og i år er det lettere at sikre sig, at turen nu også faktisk kan betale sig.

Ifølge nye beregninger fra Spar Nord og Bilbasen er den nødvendige besparelse for at dække udgifterne til turen i egen bil per kørt kilometer faldet med hele 11,6 procent siden samme tid sidste år. For beboere fra Frederikshavn betyder det, at grænseindkøbene i år skal resultere i en besparelse på 1.832 kroner, før turen giver økonomisk pote. Det er knap 250 kroner mindre end sidste år.

– Den store forskel på i år og sidste år ligger i brændstofpriserne, der i år har gennemgået et markant dyk. Det er dog ikke nok at kigge på brændstofpriserne for at vurdere den nødvendige besparelse, og derfor medregner vi også eksempelvis afskrivninger på bilen for at få et mere nuanceret billede af omkostningerne per kilometer, siger markedsanalytiker i Bilbasen Jan Lang.

Beregningen af omkostningerne per kilometer er baseret på de 10 mest solgte nye og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark i første kvartal 2020 og løber i år op i 2,29 kroner. Sidste år var omkostningerne per kilometer 2,59 kroner.

– Dertil kommer udgifter til forplejning undervejs. Helt generelt er det en fordel at se på de samlede omkostninger ved turen og planlægge sine indkøb efter det. Selvom turen i år er billigere, og prisforskellene kan være markante på nogle varegrupper, skal der fortsat købes relativt stort ind, hvis det skal betale sig eksempelvis at køre turen på i alt cirka 330 kilometer frem og tilbage mellem Kalundborg og Gedser, hvor man tilmed også skal påregne udgiften til færgeturen mod Rostock. 

Lavere tysk told trådte i kraft 1. juli

Som en del af en stor økonomisk hjælpepakke, der skal bidrage til at kickstarte økonomien efter coronanedlukningen, har tyskerne per 1. juli sat momsen ned. På fødevarer er momsen gået fra syv til fem procent, og på øvrige varer er den faldet fra 19 til 16 procent. I relation til grænsehandlen betyder det, at det er blevet lettere at sikre sig den rette besparelse i forbindelse med sin tur, fortæller Jens Nyholm.

– Der skal groft sagt færre varer ned af hylderne, før udgifterne til turen er tjent hjem. Helt generelt må man dermed sige, at det økonomiske incitament til grænsehandel i år er markant større end sidste år. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at grænsehandlen vil slå rekord denne sommer, da vi må forvente, at færre danskere tager på kør-selv-ferie til Sydeuropa som følge af coronausikkerheden. Derudover hører grænsehandel heller ikke ligefrem til den mest bæredygtige form for indkøb, og spørgsmålet er vel, om – eller i givet fald hvornår – den mere markante miljødagsorden kommer til af afholde flere danskere fra at sætte kursen mod grænsebutikkerne, siger Jens Nyholm.

Sådan beregner du grænseturens omkostninger

Find afstanden fra din bopæl til de nærmeste grænsebutikker på nettet (fx på Via Michelin eller Google Maps), og husk også at medregne hjemturen. Derefter ganger du den samlede afstand med TCO’en 2,29 kroner. Suppler til sidst med eventuelle omkostninger til fx færgetur og forplejning.

Beregningerne inkluderer både priser til bro eller færge samt TCO (Total cost of ownership) udregnet som omkostninger per kilometer. TCO-beregningen er baseret på de 10 mest solgte nye og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark i første kvartal 2019. TCO tager udgangspunkt i tre års ejerskab og salg i ren handel til forhandler efter de tre år.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Grænsehandel: Turen til grænsen tjenes markant hurtigere hjem end sidste år' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2020 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn. Vi benytter også tredjeparts statistik-software som anvender cookies, så vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at læse avisen uden at der lagres cookies på din computer, så ved at fortsætte accepterer du automatisk.

ACCEPTER