De yngste elever i Nordjylland bliver mikroforskere

De yngste elever i Nordjylland bliver mikroforskere

10. august 2020 - kl. 8:48 - af

I det nye skoleÄr vil mange smÄ elever pÄ nordjyske skoler drage ud i naturen for at lade nysgerrigheden rÄde og selv finde svarene pÄ de spÞrgsmÄl, der melder sig, nÄr de undersÞger myrer, bÊnkebidere og regnorme. Eleverne skal arbejde efter en ny metode, Mikroforskermetoden, som for fÞrste gang rulles ud i stor skala i hele Danmark.  

Nordjyske elever i 0.- 3. klasse fÄr nu afprÞvet deres talent som smÄ forskere, nÄr en ny mÄde at undervise pÄ vinder indpas i indskolingen. Metoden hedder Mikroforskermetoden, og startskuddet lyder her i august i det nye skoleÄr, der for de fleste bÞrns vedkommende starter mandag.

ForelÞbig har lÊrere i indskolingen i bl.a. Frederikshavn, FarsÞ, SkÞrping, NÞrresundby, Aalborg og SÊby bestilt Mikroforsker-materialer. OgsÄ pÊdagoger i nordjyske daginstitutioner vil afprÞve metoden med de smÄ. I alt er der i Region Nordjylland bestilt Mikroforsker-materialer pÄ vegne af godt 1.200 bÞrn.

Som Mikroforskere er det bÞrnene selv, der finder svarene. I stedet for at lÊreren instruerer og fortÊller eleverne, hvordan verden hÊnger sammen, tager undervisningen udgangspunkt i bÞrnenes interesse og spÞrgsmÄl, nÄr de kommer ud til naturens dyr: Har regnorme Þjne? Kan bÊnkebidere spises? HjÊlper myrerne hinanden? LÊrerens opgave bliver at vejlede og stille relevante spÞrgsmÄl, der sÊtter gang i elevernes refleksioner. De svar, som eleverne kommer frem til, behÞver ikke nÞdvendigvis at vÊre korrekte. Det er processen, der er i centrum.

– Vi er jo vant til at svare bĂžrnene prompte, nĂ„r de stiller et spĂžrgsmĂ„l. Men her skal vi vĂŠre bevidste om at give slip og stĂžtte eleverne i at reflektere og arbejde videre med deres egne spĂžrgsmĂ„l. Underviserne fĂ„r en ny rolle som understĂžttende og guidende for eleverne i deres arbejde med at finde svarene, fortĂŠller projektleder for Mikroforskerprojektet, naturvejleder Kari Hald.

BĂžrneforskerkonkurrence

Med til metoden hĂžrer ogsĂ„ en bĂžrneforskerkonkurrence for 0. – 3. klassetrin om ”SmĂ„ dyr i den nĂŠre natur”, som underviserne og eleverne kan tilmelde sig frem til d. 1. september. I november kĂ„rer en jury den klasse, der har afleveret den bedste rapport om deres projekt. PĂ„ landsplan er 70 klasser allerede tilmeldt konkurrencen.

Mikroforskermetoden er udviklet i Norge af Norges ForskningsrÄd. Her er den dÞbt Nysgjerrig-Per, den danske pendant til SpÞrge-JÞrgen. Naturvejledning Danmarks Krible Krableprojekt, som er stÞttet af Novo-Nordisk Fonden, har overfÞrt metoden til danske forhold, og idéen er den samme:

– BĂžrn er som udgangspunkt nysgerrige og har en naturlig lyst til at udforske naturen. SpĂžrgsmĂ„lene tĂ„rner sig op, hvis man giver dem tid og plads til at sĂŠtte ord pĂ„ det, som undrer dem. NĂ„r bĂžrnene er drevet af deres egen interesse, bliver de engagerede og fĂ„r ejerskab til det undersĂžgende arbejde, siger Kari Hald.

Mikroforskermetoden er en gave for underviserne i dette efterÄr. Som en fÞlge af corona-krisen skal naturen udgÞre klasselokalet en stor del af tiden for at forebygge smittespredningen. Derfor fÄr lÊrerne rig lejlighed til at prÞve krÊfter med Mikroforskerprojektet, som er stÞttet af Novo Nordisk Fonden.

Mikroforskermetoden fÄr sin debut i naturfagstimerne blandt elever i indskolingen, hvor den skal medvirke til at sÊtte skub i de yngste elevers begyndende naturvidenskabelige dannelse. Men metoden kan bruges som arbejdsprincip i andre fag, og blandt de Êldre elever pÄ mellemtrin og udskoling.

Metoden har 7 trin

Mikroforskermetoden bestÄr af 7 trin. FÞrst tager man en tur pÄ undringsjagt til skoven, til engen eller legepladsen. LÊreren opsamler de spÞrgsmÄl, eller spirende problemstillinger, der melder sig. Det kunne fx vÊre: Hvordan kan sneglen kravle pÄ en lodret vÊg uden at falde ned? Eleverne vÊlger eet spÞrgsmÄl, de vil forske i og starter med at gÊtte pÄ, hvad svaret kan vÊre.

Nu skal deres gĂŠt bekrĂŠftes eller afkrĂŠftes gennem undersĂžgelser med sneglen. Undervejs skal elevernes undersĂžgelser beskrives ved at tegne, skrive og lave skemaer eller modeller. Til sidst skal hele processen formidles i en rapport.

De syv trin i Mikroforskermetoden

  1. GĂ„ ud i naturen
  2. Jeg undrer mig over
  3. Hvorfor er det sÄdan?
  4. LĂŠg en plan
  5. Hent oplysninger
  6. Vi har fundet ud af
  7. FortĂŠl til andre

 

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'De yngste elever i Nordjylland bliver mikroforskere' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2020 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn. Vi benytter ogsÄ tredjeparts statistik-software som anvender cookies, sÄ vi lÞbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at lÊse avisen uden at der lagres cookies pÄ din computer, sÄ ved at fortsÊtte accepterer du automatisk.

ACCEPTER