De yngste elever i Nordjylland bliver mikroforskere

De yngste elever i Nordjylland bliver mikroforskere

10. august 2020 - kl. 8:48 - af

I det nye skole√•r vil mange sm√• elever p√• nordjyske skoler drage ud i naturen for at lade nysgerrigheden r√•de og selv finde svarene p√• de sp√łrgsm√•l, der melder sig, n√•r de unders√łger myrer, b√¶nkebidere og regnorme. Eleverne skal arbejde efter en ny metode, Mikroforskermetoden, som for f√łrste gang rulles ud i stor skala i hele Danmark. ¬†

Nordjyske elever i 0.- 3. klasse f√•r nu afpr√łvet deres talent som sm√• forskere, n√•r en ny m√•de at undervise p√• vinder indpas i indskolingen. Metoden hedder Mikroforskermetoden, og startskuddet lyder her i august i det nye skole√•r, der for de fleste b√łrns vedkommende starter mandag.

Forel√łbig har l√¶rere i indskolingen i bl.a. Frederikshavn, Fars√ł, Sk√łrping, N√łrresundby, Aalborg og S√¶by bestilt Mikroforsker-materialer. Ogs√• p√¶dagoger i nordjyske daginstitutioner vil afpr√łve metoden med de sm√•. I alt er der i Region Nordjylland bestilt Mikroforsker-materialer p√• vegne af godt 1.200 b√łrn.

Som Mikroforskere er det b√łrnene selv, der finder svarene. I stedet for at l√¶reren instruerer og fort√¶ller eleverne, hvordan verden h√¶nger sammen, tager undervisningen udgangspunkt i b√łrnenes interesse og sp√łrgsm√•l, n√•r de kommer ud til naturens dyr: Har regnorme √łjne? Kan b√¶nkebidere spises? Hj√¶lper myrerne hinanden? L√¶rerens opgave bliver at vejlede og stille relevante sp√łrgsm√•l, der s√¶tter gang i elevernes refleksioner. De svar, som eleverne kommer frem til, beh√łver ikke n√łdvendigvis at v√¶re korrekte. Det er processen, der er i centrum.

– Vi er jo vant til at svare b√łrnene prompte, n√•r de stiller et sp√łrgsm√•l. Men her skal vi v√¶re bevidste om at give slip og st√łtte eleverne i at reflektere og arbejde videre med deres egne sp√łrgsm√•l. Underviserne f√•r en ny rolle som underst√łttende og guidende for eleverne i deres arbejde med at finde svarene, fort√¶ller projektleder for Mikroforskerprojektet, naturvejleder Kari Hald.

B√łrneforskerkonkurrence

Med til metoden h√łrer ogs√• en b√łrneforskerkonkurrence for 0. – 3. klassetrin om ‚ÄĚSm√• dyr i den n√¶re natur‚ÄĚ, som underviserne og eleverne kan tilmelde sig frem til d. 1. september. I november k√•rer en jury den klasse, der har afleveret den bedste rapport om deres projekt. P√• landsplan er 70 klasser allerede tilmeldt konkurrencen.

Mikroforskermetoden er udviklet i Norge af Norges Forskningsr√•d. Her er den d√łbt Nysgjerrig-Per, den danske pendant til Sp√łrge-J√łrgen. Naturvejledning Danmarks Krible Krableprojekt, som er st√łttet af Novo-Nordisk Fonden, har overf√łrt metoden til danske forhold, og id√©en er den samme:

– B√łrn er som udgangspunkt nysgerrige og har en naturlig lyst til at udforske naturen. Sp√łrgsm√•lene t√•rner sig op, hvis man giver dem tid og plads til at s√¶tte ord p√• det, som undrer dem. N√•r b√łrnene er drevet af deres egen interesse, bliver de engagerede og f√•r ejerskab til det unders√łgende arbejde, siger Kari Hald.

Mikroforskermetoden er en gave for underviserne i dette efter√•r. Som en f√łlge af corona-krisen skal naturen udg√łre klasselokalet en stor del af tiden for at forebygge smittespredningen. Derfor f√•r l√¶rerne rig lejlighed til at pr√łve kr√¶fter med Mikroforskerprojektet, som er st√łttet af Novo Nordisk Fonden.

Mikroforskermetoden får sin debut i naturfagstimerne blandt elever i indskolingen, hvor den skal medvirke til at sætte skub i de yngste elevers begyndende naturvidenskabelige dannelse. Men metoden kan bruges som arbejdsprincip i andre fag, og blandt de ældre elever på mellemtrin og udskoling.

Metoden har 7 trin

Mikroforskermetoden best√•r af 7 trin. F√łrst tager man en tur p√• undringsjagt til skoven, til engen eller legepladsen. L√¶reren opsamler de sp√łrgsm√•l, eller spirende problemstillinger, der melder sig. Det kunne fx v√¶re: Hvordan kan sneglen kravle p√• en lodret v√¶g uden at falde ned? Eleverne v√¶lger eet sp√łrgsm√•l, de vil forske i og starter med at g√¶tte p√•, hvad svaret kan v√¶re.

Nu skal deres g√¶t bekr√¶ftes eller afkr√¶ftes gennem unders√łgelser med sneglen. Undervejs skal elevernes unders√łgelser beskrives ved at tegne, skrive og lave skemaer eller modeller. Til sidst skal hele processen formidles i en rapport.

De syv trin i Mikroforskermetoden

  1. Gå ud i naturen
  2. Jeg undrer mig over
  3. Hvorfor er det sådan?
  4. Læg en plan
  5. Hent oplysninger
  6. Vi har fundet ud af
  7. Fortæl til andre

 

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'De yngste elever i Nordjylland bliver mikroforskere' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2020 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER