De yngste elever i Nordjylland bliver mikroforskere

De yngste elever i Nordjylland bliver mikroforskere

10. august 2020 - kl. 8:48 - af

I det nye skole√•r vil mange sm√• elever p√• nordjyske skoler drage ud i naturen for at lade nysgerrigheden r√•de og selv finde svarene p√• de sp√łrgsm√•l, der melder sig, n√•r de unders√łger myrer, b√¶nkebidere og regnorme. Eleverne skal arbejde efter en ny metode, Mikroforskermetoden, som for f√łrste gang rulles ud i stor skala i hele Danmark. ¬†

Nordjyske elever i 0.- 3. klasse f√•r nu afpr√łvet deres talent som sm√• forskere, n√•r en ny m√•de at undervise p√• vinder indpas i indskolingen. Metoden hedder Mikroforskermetoden, og startskuddet lyder her i august i det nye skole√•r, der for de fleste b√łrns vedkommende starter mandag.

Forel√łbig har l√¶rere i indskolingen i bl.a. Frederikshavn, Fars√ł, Sk√łrping, N√łrresundby, Aalborg og S√¶by bestilt Mikroforsker-materialer. Ogs√• p√¶dagoger i nordjyske daginstitutioner vil afpr√łve metoden med de sm√•. I alt er der i Region Nordjylland bestilt Mikroforsker-materialer p√• vegne af godt 1.200 b√łrn.

Som Mikroforskere er det b√łrnene selv, der finder svarene. I stedet for at l√¶reren instruerer og fort√¶ller eleverne, hvordan verden h√¶nger sammen, tager undervisningen udgangspunkt i b√łrnenes interesse og sp√łrgsm√•l, n√•r de kommer ud til naturens dyr: Har regnorme √łjne? Kan b√¶nkebidere spises? Hj√¶lper myrerne hinanden? L√¶rerens opgave bliver at vejlede og stille relevante sp√łrgsm√•l, der s√¶tter gang i elevernes refleksioner. De svar, som eleverne kommer frem til, beh√łver ikke n√łdvendigvis at v√¶re korrekte. Det er processen, der er i centrum.

– Vi er jo vant til at svare b√łrnene prompte, n√•r de stiller et sp√łrgsm√•l. Men her skal vi v√¶re bevidste om at give slip og st√łtte eleverne i at reflektere og arbejde videre med deres egne sp√łrgsm√•l. Underviserne f√•r en ny rolle som underst√łttende og guidende for eleverne i deres arbejde med at finde svarene, fort√¶ller projektleder for Mikroforskerprojektet, naturvejleder Kari Hald.

B√łrneforskerkonkurrence

Med til metoden h√łrer ogs√• en b√łrneforskerkonkurrence for 0. – 3. klassetrin om ‚ÄĚSm√• dyr i den n√¶re natur‚ÄĚ, som underviserne og eleverne kan tilmelde sig frem til d. 1. september. I november k√•rer en jury den klasse, der har afleveret den bedste rapport om deres projekt. P√• landsplan er 70 klasser allerede tilmeldt konkurrencen.

Mikroforskermetoden er udviklet i Norge af Norges Forskningsr√•d. Her er den d√łbt Nysgjerrig-Per, den danske pendant til Sp√łrge-J√łrgen. Naturvejledning Danmarks Krible Krableprojekt, som er st√łttet af Novo-Nordisk Fonden, har overf√łrt metoden til danske forhold, og id√©en er den samme:

– B√łrn er som udgangspunkt nysgerrige og har en naturlig lyst til at udforske naturen. Sp√łrgsm√•lene t√•rner sig op, hvis man giver dem tid og plads til at s√¶tte ord p√• det, som undrer dem. N√•r b√łrnene er drevet af deres egen interesse, bliver de engagerede og f√•r ejerskab til det unders√łgende arbejde, siger Kari Hald.

Mikroforskermetoden er en gave for underviserne i dette efter√•r. Som en f√łlge af corona-krisen skal naturen udg√łre klasselokalet en stor del af tiden for at forebygge smittespredningen. Derfor f√•r l√¶rerne rig lejlighed til at pr√łve kr√¶fter med Mikroforskerprojektet, som er st√łttet af Novo Nordisk Fonden.

Mikroforskermetoden får sin debut i naturfagstimerne blandt elever i indskolingen, hvor den skal medvirke til at sætte skub i de yngste elevers begyndende naturvidenskabelige dannelse. Men metoden kan bruges som arbejdsprincip i andre fag, og blandt de ældre elever på mellemtrin og udskoling.

Metoden har 7 trin

Mikroforskermetoden best√•r af 7 trin. F√łrst tager man en tur p√• undringsjagt til skoven, til engen eller legepladsen. L√¶reren opsamler de sp√łrgsm√•l, eller spirende problemstillinger, der melder sig. Det kunne fx v√¶re: Hvordan kan sneglen kravle p√• en lodret v√¶g uden at falde ned? Eleverne v√¶lger eet sp√łrgsm√•l, de vil forske i og starter med at g√¶tte p√•, hvad svaret kan v√¶re.

Nu skal deres g√¶t bekr√¶ftes eller afkr√¶ftes gennem unders√łgelser med sneglen. Undervejs skal elevernes unders√łgelser beskrives ved at tegne, skrive og lave skemaer eller modeller. Til sidst skal hele processen formidles i en rapport.

De syv trin i Mikroforskermetoden

  1. Gå ud i naturen
  2. Jeg undrer mig over
  3. Hvorfor er det sådan?
  4. Læg en plan
  5. Hent oplysninger
  6. Vi har fundet ud af
  7. Fortæl til andre

 

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'De yngste elever i Nordjylland bliver mikroforskere' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2023 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger