Politisk behandling af ordblindhed og talblindhed i skolerne

Illustrationsfoto.

Politisk behandling af ordblindhed og talblindhed i skolerne

20. oktober 2020 - kl. 6:42 - af

Børne- og Ungdomsudvalget har pü udvalgets kommende møde i dag, den 20. oktober, et punkt pü dagsordenen, som drejer sig om ordblindhed og talblindhed pü skolerne.

Pü Børne- og Ungdomsudvalgets møde i december 2019 blev udvalget orienteret om arbejdet med dysleksi (ordblindhed) pü skolerne. Udvalget ønskede, at indsatsen følges tÌt ledelsesmÌssigt og at udvalget für en status medio 2020.

Gennem forüret har der vÌret fokus pü at implementere taksonomien for børn med lÌse- og skrivevanskeligheder samt lÌse-skriveteknologisk kørekort (LST-kørekort) i praksis.

Drøftelser fra en temaeftermiddag i august viser bl.a., at det er rigtig godt, at der i begge vÌrktøjer er fokus pü teamets samlede ansvar for opgaven, og at begge vÌrktøjer øger büde den almene børnegruppe samt dyslektiske børns lÌring, da alle børn profiterer af hjÌlpevÌrktøjerne.

Afdelingslederne pü skolerne har i samarbejde med lÌsevejlederne implementeret taksonomien og LST-kørekort. Det har de gjort ved bl.a. personale- og afdelingsmøder, og afdelingslederne har fulgt op pü arbejdet gennem MUS-samtaler, klassekonferencer mm.

Der afholdes en temaeftermiddag omkring Teknologibaserede LÌsestrategier i november 2020 for lÌsevejledere og Spec-IT-vejledere. Teknologibaserede LÌsestrategier er dette skoleürs fokus, da tilegnelsen af disse kan øge dyslektiske- og almen elevers lÌsefÌrdigheder meget.

Dyskalkuli (talblindhed) er specifikke vanskeligheder med at automatisere anvendelse af tal og forstå talstørrelser. Dyskalkuli og matematikvanskeligheder er ikke det samme, og det vurderes, at 1 – 2% af alle elever har denne udfordring.

Der mangler generel viden blandt büde forskere, praktikere og forÌldre om, hvad dyskalkuli egentligt er, hvor mange elever der prÌcist har denne udfordring, og hvad man kan gøre ved det.

Derfor igangsÌtter Undervisningsministeriet i efterüret 2020 et landsdÌkkende projekt om dyskalkuli. Projektet har til hensigt at udvikle en test, som kan püvise dyskalkuli og skabe større viden omkring dette. 8 skoleafdelinger fra de 4 skoledistrikter i Frederikshavn Kommune har tilmeldt sig projektet og deltager i projektet i nuvÌrende- og kommende skoleür.

 

Tekst: Per Rye

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Politisk behandling af ordblindhed og talblindhed i skolerne' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
Š 2023 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn. Vi benytter ogsü tredjeparts statistik-software som anvender cookies, sü vi løbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at lÌse avisen uden at der lagres cookies pü din computer, sü ved at fortsÌtte accepterer du automatisk.

ACCEPTER