Illustrationsfoto.
Politisk behandling af ordblindhed og talblindhed i skolerne
20. oktober 2020 - kl. 6:42 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Børne- og Ungdomsudvalget har på udvalgets kommende møde i dag, den 20. oktober, et punkt på dagsordenen, som drejer sig om ordblindhed og talblindhed på skolerne.
På Børne- og Ungdomsudvalgets møde i december 2019 blev udvalget orienteret om arbejdet med dysleksi (ordblindhed) på skolerne. Udvalget ønskede, at indsatsen følges tæt ledelsesmæssigt og at udvalget får en status medio 2020.
Gennem foråret har der været fokus på at implementere taksonomien for børn med læse- og skrivevanskeligheder samt læse-skriveteknologisk kørekort (LST-kørekort) i praksis.
Drøftelser fra en temaeftermiddag i august viser bl.a., at det er rigtig godt, at der i begge værktøjer er fokus på teamets samlede ansvar for opgaven, og at begge værktøjer øger både den almene børnegruppe samt dyslektiske børns læring, da alle børn profiterer af hjælpeværktøjerne.
Afdelingslederne på skolerne har i samarbejde med læsevejlederne implementeret taksonomien og LST-kørekort. Det har de gjort ved bl.a. personale- og afdelingsmøder, og afdelingslederne har fulgt op på arbejdet gennem MUS-samtaler, klassekonferencer mm.
Der afholdes en temaeftermiddag omkring Teknologibaserede Læsestrategier i november 2020 for læsevejledere og Spec-IT-vejledere. Teknologibaserede Læsestrategier er dette skoleårs fokus, da tilegnelsen af disse kan øge dyslektiske- og almen elevers læsefærdigheder meget.
Dyskalkuli (talblindhed) er specifikke vanskeligheder med at automatisere anvendelse af tal og forstå talstørrelser. Dyskalkuli og matematikvanskeligheder er ikke det samme, og det vurderes, at 1 – 2% af alle elever har denne udfordring.
Der mangler generel viden blandt både forskere, praktikere og forældre om, hvad dyskalkuli egentligt er, hvor mange elever der præcist har denne udfordring, og hvad man kan gøre ved det.
Derfor igangsætter Undervisningsministeriet i efteråret 2020 et landsdækkende projekt om dyskalkuli. Projektet har til hensigt at udvikle en test, som kan påvise dyskalkuli og skabe større viden omkring dette. 8 skoleafdelinger fra de 4 skoledistrikter i Frederikshavn Kommune har tilmeldt sig projektet og deltager i projektet i nuværende- og kommende skoleår.
Tekst: Per Rye
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Politisk behandling af ordblindhed og talblindhed i skolerne' til en bekendt