Direktør Destination Nord, Tonny Skovsted Thorup.
Ny strategi skal sikre 3.000 nordjyske turismearbejdspladser i 2030
4. april 2021 - kl. 8:26 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
En ny ambitiøs strategi fra det tværkommunale destinationsselskab Destination NORD skal sætte skub i turismeudviklingen i Nordjylland og skaffe 3.000 nye arbejdspladser inden udgangen af 2030.
Danmark er meget mere end ”bare Danmark”, og turisme er meget mere end bare mennesker på ferie eller forretningsrejse. Turisme skaber jobs og omsætning samt udvikling og attraktive steder at bo, studere og drive virksomhed. Det gælder ikke mindst i Nordjylland, hvor turismen årligt genererer en omsætning på 17 mia. kr. og 21.000 årsværk. Men Nordjylland har ikke oplevet den samme fremgang som resten af landet, og det skal en ny strategi med overskriften ”Meget mere end bare turisme” fra Destination NORD nu lave om på.
– Mens turismen i Danmark har udviklet sig positivt gennem de sidste 10 år, har vi som destination stort set ikke rykket os. Antallet af overnatninger er kun steget med 1,6 procent, hvilket reelt kan betragtes som en tilbagegang set i lyset af udviklingen i resten af Danmark, fortæller bestyrelsesformand i Destination NORD Karsten Madsen.
– Der er mere end nogensinde brug for at arbejde professionelt og struktureret med at løfte turismen i vores område og indfri det uforløste potentiale. Vi har med vores overnatnings- og oplevelsesudbud kapacitet til at tiltrække de højtforbrugende kultur- og erhvervsturister såvel som den store volumen af kystturister, som skal inspireres til at vælge os og til at opleve mere, når de er her.
Strategien skal sætte retningen for det nyopstartede destinationsselskab, som er en sammenslutning af Brønderslev, Frederikshavn, Læsø og Aalborg kommuner, frem mod 2030 og tager udgangspunkt i fem centrale pejlemærker og en række ambitiøse målsætninger, der skal skabe jobs og milliardomsætning i de fire kommuner. Strategien lægger desuden op til en transparent og datadrevet tilgang til regionens turismeudvikling, der skal eksekveres i tæt samarbejde med destinationens turismeaktører.
– Med strategien lægger vi op til samarbejde på tværs af erhverv, kommunegrænser, andre geografier og oplevelsestemaer. Det mener vi, der vil give de stærkeste resultater på sigt, siger direktør for Destination NORD Tonny Skovsted Thorup og fortsætter:
– Derudover bliver vores vigtigste opgave at skabe forretning hos et hårdt trængt erhverv, der i øjeblikket kæmper med konsekvenserne af coronakrisen. Det skal blandt andet ske gennem effektiv markedsføring og fokus på destinationsudvikling og tiltrækning af investeringer. Med udgangspunkt i tidens megatrends og ændrede rejsemønstre og -motiver vil vi understøtte den innovation og de digitaliserede tjenester, der kan generere større omsætning og flere jobs i hele destinationen. Helt konkret forventer vi i fællesskab med erhvervet og kommunerne at kunne skabe 3.000 nye jobs i den nordjyske turismebranche frem mod 2030.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Ny strategi skal sikre 3.000 nordjyske turismearbejdspladser i 2030' til en bekendt