Stor tilfredshed med jobcentrets service
13. april 2021 - kl. 6:05 - af Michael Egelund (WebRedaktĂžr)
Arbejdsmarkedsudvalget har pÄ udvalgets seneste mÞde fÄet en orientering om en tilfredshedsmÄling af Jobcenter Frederikshavns service over for omrÄdets virksomheder.
MĂ„lingen viser resultatet fra 4. kvartal 2020 samt en benchmarking i forhold til landsgennemsnittet.
I Jobcenter Frederikshavn er der lÞbende stor virksomhedskontakt, og det er derfor vigtigt at fÄ et validt og objektivt billede af, hvordan virksomhederne vurderer kontakten for hele tiden at forbedre jobcentrets virksomhedsservice og samarbejde med virksomhederne.
Brugen af tilfredshedsmÄlinger er derfor en del af en strategisk indsats for at sikre relevant og lÞbende information om den lokale virksomhedsrettede indsats.
Kvalificering af strategi og indsats
Arbejdsmarkedsudvalget godkendte i juni 2020, at Jobcenter Frederikshavn indgik et samarbejde med KL for yderligere at kvalificere den virksomhedsrettede strategi og indsats.
KL’s redskab til tilfredshedsmĂ„ling af jobcentrenes service bestĂ„r af et standardiseret spĂžrgeskema, der fokuserer pĂ„ virksomhedernes oplevelse af jobcenteret som samarbejdspartner â foretaget af en uvildig aktĂžr.
UndersÞgelsen gennemfÞres 2 gange om Äret. FormÄlet med undersÞgelsen er at fÄ et billede af virksomhedernes oplevelse af deres kontakt med Jobcenterets virksomhedsservice samt fÄ et billede af, hvordan den virksomhedsrettede indsats evt. kan udvikles.
Der er sket meget fÄ Êndringer siden sidste mÄling fra 2. kvartal 2020, hvilket er et meget tilfredsstillende resultat. Ikke mindst fordi virksomhederne og Jobcenter Frederikshavn i lÞbet af undersÞgelsen har vÊret udfordret i forbindelse med Covid-19.
Over landsgennemsnittet
Virksomhederne i kommunen er meget tilfredse med Jobcenter Frederikshavn, og i nÊsten alle mÄlinger placerer tilfredshedsmÄlingen sig over gennemsnittet pÄ landsplan.
Ud af de virksomheder, der har besvaret spÞrgeskemaet, er 89 % meget tilfredse eller tilfredse med kontakten med jobcenteret. Det er en stigning pÄ 2 % siden sidste mÄling. Kun 2 % er utilfredse eller meget utilfredse, hvilket er et fald pÄ 2 %-point.
Det betyder, at Jobcenter Frederikshavn har beholdt den hÞje tilfredshed pÄ trods af hjemsendelser mm. i forbindelse med Covid-19.
Jobcenteret er i dialog med de virksomheder, der var utilfredse, og som tilkendegav, at de gerne ville kontaktes af jobcentret for at blive klogere pÄ, hvorfor virksomhederne var utilfredse.
87 % af virksomhederne tilkendegiver, at de vil anbefale samarbejde med jobcentret til andre virksomheder (sidste mÄling 86%). Ingen tilkendegiver, at det er meget usandsynligt, at de vil anbefale at samarbejde med jobcenteret (sidste gang 2 %).
Sammenholdes resultatet med resultatet pÄ landsplan, sÄ placerer Jobcenter Frederikshavn sig igen samlet set over landsgennemsnittet.
Fokus pÄ hurtig responstid
UndersÞgelsen tydeliggÞr, at det er vigtigt, at Jobcenter Frederikshavn fortsat har et konstant fokus pÄ hurtig responstid. 82 % af virksomhederne mener, at det er et vigtigt eller meget vigtigt paramenter. Det er et fald pÄ 1 %-point fra sidste mÄling. Endvidere er det vigtigt, at virksomhedskonsulenterne altid er opdateret i forhold til vejledning omkring regler, lovgivning mv.
Arbejdet med tilfredshedsmĂ„lingen bidrager til opfyldelsen af FNâs verdensmĂ„l 8 â anstĂŠndige jobs og Ăžkonomisk vĂŠkst â ved at arbejde med rammebetingelserne for jobskabelse. Derudover taler arbejdet med undersĂžgelsen ind i verdensmĂ„l 17 â partnerskaber for handling â ved at sĂŠtte fokus pĂ„ handling via effektive og positive samarbejder med virksomhederne i kommunen.
Tekst: Per Rye
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Stor tilfredshed med jobcentrets service' til en bekendt