Læserbrev: Borgerrådgivning som nytter
7. oktober 2021 - kl. 15:02 - af Henrik Christensen
Vi er i Frederikshavn Kommune heldigvis begunstigede af, at vi har dygtige medarbejdere over alt. Alle er optagede af at levere god velfærd og erhvervsservice. Samtidig er vi kommunalpolitikere fastboende her i kommunen, og har selv børn i skoler og daginstitutioner og forældre i ældreplejen. Vi har et naturligt lokalt engagement. Så langt så godt. Men vi er også nødt til at tage alvorligt, at nogle føler, at det er svært at komme ind i kommunen på den rigtige måde. Mange af os har måske kun brug for at kontakte kommunen en eller to gange i livet, og vi opøver derfor ikke nogen rutine i korrekte henvendelser.
Derudover er mange af henvendelserne til kommunen fra familier og enkeltpersoner, som er i en krise af den ene eller anden art, hvilket ikke nødvendigvis giver det samme overskud til at kontakte og navigere i det kommunale system korrekt. I takt med at samfundet bliver mere komplekst, bliver det mere og mere nødvendigt, at vi får et fokus på borgerrådgivning.
Vi vil derfor sætte arbejdet i gang i Socialudvalget og i Børne&Ungdomsudvalget med at afsøge, hvad en kommende borgerrådgiver skal tage sig af. På de kommende møder vil vi sætte arbejdet i gang i forvaltningen. Og efter vores opfattelse starter arbejdet med inddragelse af de formelle høringsorganer. Det være sig det lokale Handicapråd, men også andre, som har frivillig eller professionel kontakt med familier og enkeltpersoner, der skal hyppigt i kontakt med kommunen. En ting er sikkert: Vi er nået dertil, hvor vi skal have øget rådgivningen til borgerne, så flest mulige får den bedste løsning på en svær livssituation, som vi alle på et tidspunkt i livet kommer til at stå i.
Ole Rørbæk(S), formand for Socialudvalget
Anders Brandt Sørensen(S), formand for Børne&Ungdomsudvalget
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Læserbrev: Borgerrådgivning som nytter' til en bekendt