Skibsfarten kommer stærkt ind i kampen for klimaet

Erik Mortensen.

Skibsfarten kommer stærkt ind i kampen for klimaet

9. november 2021 - kl. 6:22 - af

Fra 2023 indf√łrer IMO nye CO2-krav til skibe samt en m√¶rkningsordning, der synligg√łr det enkelte skibs klimabelastning. NOENCO er klar til at lave de beregninger og optimeringsforslag, som rederierne f√•r brug for.

IMO har forpligtet sig p√•, at skibsfartens CO2-aftryk skal reduceres med 40 pct. inden 2030. Der er allerede indf√łrt en r√¶kke krav til nybyggede skibe, men nu bliver ogs√• den eksisterende fl√•de omfattet af CO2-krav. Og de er ganske vidtr√¶kkende.

Med 2008 som baseline skal disse skibe fra 2023 have reduceret deres CO2-udledning med en procentdel, der vil variere efter skibstype. Men alle skibe skal mindske udledningen, ellers vil de ikke kunne godkendes til sejlads.

РFor at få skibene godkendt skal rederierne kunne dokumentere CO2-reduktionen via tekniske beregninger og optimeringstiltag. Det er netop den slags, vi er eksperter i, siger energirådgiver og partner i NOENCO, Erik Mortensen.

For at fremme den gr√łnne omstilling i skibsfarten yderligere har IMO vedtaget en m√¶rkningsordning, lidt som vi kender den fra hvidevarer eller huses energim√¶rke. Skalaen g√•r fra A til E. M√¶rket g√łr det muligt at sammenligne skibes klimabelastning, og det forventes at blive et konkurrenceparameter, at en given vare er transporteret klimavenligt.

Mærkningsordningen bliver indrettet således, at kravene strammes 2 pct. pr. år. Et skib skal altså optimere sin drift 2 pct. pr. år for at bevare sit mærke.

I NOENCO er man naturligt nok begejstret for de nye regler, der vil skabe √łget eftersp√łrgsel efter firmaets kompetencer. Men man gl√¶der sig ogs√• over, at IMO nu for alvor er kommet ind i kampen for klimaet. Skibsfarten har alt for l√¶nge v√¶ret en stor og ureguleret udleder af CO2.

– Branchen har strittet imod, fordi milj√łkrav betyder ekstra omkostninger. Men det beh√łver ikke altid v√¶re tilf√¶ldet. Vores erfaringer med energioptimering i skibe viser, at der ofte er store besparelser p√• br√¶ndstof, som giver en hurtig tilbagebetaling af investeringen. Energioptimering kan b√•de reducere driftsomkostninger og forbedre konkurrenceevnen, fastsl√•r Erik Mortensen.

 

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Skibsfarten kommer stærkt ind i kampen for klimaet' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2022 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER