Skibsfarten kommer stærkt ind i kampen for klimaet

Erik Mortensen.

Skibsfarten kommer stærkt ind i kampen for klimaet

9. november 2021 - kl. 6:22 - af

Fra 2023 indfører IMO nye CO2-krav til skibe samt en mærkningsordning, der synliggør det enkelte skibs klimabelastning. NOENCO er klar til at lave de beregninger og optimeringsforslag, som rederierne får brug for.

IMO har forpligtet sig på, at skibsfartens CO2-aftryk skal reduceres med 40 pct. inden 2030. Der er allerede indført en række krav til nybyggede skibe, men nu bliver også den eksisterende flåde omfattet af CO2-krav. Og de er ganske vidtrækkende.

Med 2008 som baseline skal disse skibe fra 2023 have reduceret deres CO2-udledning med en procentdel, der vil variere efter skibstype. Men alle skibe skal mindske udledningen, ellers vil de ikke kunne godkendes til sejlads.

– For at få skibene godkendt skal rederierne kunne dokumentere CO2-reduktionen via tekniske beregninger og optimeringstiltag. Det er netop den slags, vi er eksperter i, siger energirådgiver og partner i NOENCO, Erik Mortensen.

For at fremme den grønne omstilling i skibsfarten yderligere har IMO vedtaget en mærkningsordning, lidt som vi kender den fra hvidevarer eller huses energimærke. Skalaen går fra A til E. Mærket gør det muligt at sammenligne skibes klimabelastning, og det forventes at blive et konkurrenceparameter, at en given vare er transporteret klimavenligt.

Mærkningsordningen bliver indrettet således, at kravene strammes 2 pct. pr. år. Et skib skal altså optimere sin drift 2 pct. pr. år for at bevare sit mærke.

I NOENCO er man naturligt nok begejstret for de nye regler, der vil skabe øget efterspørgsel efter firmaets kompetencer. Men man glæder sig også over, at IMO nu for alvor er kommet ind i kampen for klimaet. Skibsfarten har alt for længe været en stor og ureguleret udleder af CO2.

– Branchen har strittet imod, fordi miljøkrav betyder ekstra omkostninger. Men det behøver ikke altid være tilfældet. Vores erfaringer med energioptimering i skibe viser, at der ofte er store besparelser på brændstof, som giver en hurtig tilbagebetaling af investeringen. Energioptimering kan både reducere driftsomkostninger og forbedre konkurrenceevnen, fastslår Erik Mortensen.

 

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Skibsfarten kommer stærkt ind i kampen for klimaet' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2024 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger