Whistleblowerordning på vej ved kommunen
12. november 2021 - kl. 6:33 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Senest den 17. december skal Frederikshavn Kommune have oprettet en whistleblowerordning til modtagelse af henvendelser og til sagsbehandling heraf. Det skal ske i henhold til Lov om beskyttelse af whistleblowere.
Sagen er til behandling i Økonomiudvalget på udvalgets næste møde den 18. november. Om personkredsen foreslås det, at ordningen kan anvendes af alle ansatte ved Frederikshavn Kommune og af kommunens samarbejdspartnere og leverandører – dog kun om forhold vedrørende Frederikshavn Kommune.
Det foreslås endvidere, at Byrådets medlemmer kan anvende ordningen til indberetninger. Byrådsmedlemmer er ikke omfattet af lov om beskyttelse af whistleblowere og vil derfor ikke opnå samme beskyttelse som den øvrige persongruppe, men vil kunne anvende ordningen til at foretage indberetninger som ligger inden for ordningens formål.
Det foreslås, at whistleblowerordningen bliver organiseret via en speciel e-mail, og ikke et selvstændigt system. Det foreslås ligeledes, at det ikke skal være muligt at foretage indberetninger mundtligt eller anonymt.
Det foreslås om selve organiseringen, at whistleblowerenheden består af kommunaldirektøren samt en jurist og en leder i Ledelsessekretariatet. De er i denne funktion uafhængig af kommunens forvaltning.
Ytre sig om kritisable forhold
Ordningen skal øge ansattes og andres mulighed for at ytre sig om kritisable forhold i kommunen uden at frygte for negative ansættelsesretlige eller andre konsekvenser. Den skal bidrage til at opdage og forebygge fejl og forsømmelser af samfundsmæssig interesse og derved højne niveauet i kommunens virksomhed.
Whistleblowerordningen er et supplement til den direkte og daglige kommunikation på arbejdspladsen om fejl og utilfredsstillende forhold mv. Ordningen udgør desuden et supplement til eksisterende muligheder for f.eks. at rette henvendelse til nærmeste leder, personale/HR-afdeling eller tillidsrepræsentant, ligesom ordningen ikke begrænser de ansattes ytringsfrihed.
Whistleblowerordning behandler indberetninger om: 1) overtrædelse af EU-retten, og som er omfattet af anvendelsesområdet for EU-Parlamentets og Rådets direktiv om beskyttelse af personer, der indberetter overtrædelser af EU-retten 2) alvorlige lovovertrædelser eller øvrige alvorlige forhold.
Der kan alene indberettes til whistleblowerordningen om forhold, der har fundet sted eller vil finde sted i Frederikshavn Kommune, og som har betydning for kommunens opgavevaretagelse.
Hvad ordningen ikke indeholder
Ordningen omfatter ikke indberetninger vedrørende øvrige forhold, f.eks. andre virksomheders og borgeres forhold, mindre alvorlige HR-forhold, herunder oplysninger om mindre væsentlige overtrædelser af interne retningslinjer, f.eks. om sygefravær, rygning, alkohol, påklædning, brug af kontorartikler mv., og oplysninger om mindre grove personalerelaterede konflikter på arbejdspladsen, f.eks. om samarbejdsvanskeligheder, mindre uoverensstemmelser og manglende tillid mellem medarbejdere og ledere samt eget ansættelsesforhold, medmindre der er tale om seksuel chikane eller grov chikane og i øvrigt oplysninger, som er omfattet af sundhedspersoners tavshedspligt.
For hver indberetning foretages en indledende vurdering. Vurderingen sker for at klarlægge om indberetningen falder under whistleblowerordningens formål.
Whistleblowerordningen begrænser ikke Byrådets, direktionens eller den kommunale chefgruppes muligheder for – uden om whistleblowerenheden – at iværksætte eller fortsætte undersøgelser af kommunens forhold i det omfang, det måtte findes relevant.
Hvad sker der i en konkret sag?
Whistleblowerenheden orienterer whistlebloweren om sagens forløb senest 3 måneder.
Indberetninger til whistleblowerordningen vil blive gemt på samarbejdsportalen i en lukket sag. Oplysninger om whistleblowerens identitet vil kun blive gemt, såfremt det vurderes nødvendigt for det videre sagsforløb. Kun personer, der varetager whistleblowerfunktionen, vil have adgang til en konkret sag, og indberetninger opbevares kun så længe det vurderes nødvendigt.
Medarbejdere, som er udpeget til at håndtere indberetninger, er underlagt en særlig tavshedspligt. Oplysninger om whistleblowerens identitet vil ikke uden whistleblowerens udtrykkelige samtykke blive videregivet til andre end de medarbejdere, der er udpeget til at modtage eller følge op på indberetninger.
Whistlebloweren, dennes familie, partsrepræsentant mv. er beskyttet mod repressalier af enhver art som følge af indberetningen.
En whistleblower anses ikke for at have tilsidesat sin tavshedspligt, hvis indberetningen indeholder fortrolige oplysninger. Afslutningsvis må der ikke bevidst indgives urigtige eller vildledende oplysninger.
Tekst: Per Rye
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Whistleblowerordning på vej ved kommunen' til en bekendt