Scenekunst bygger bro mellem kultur, skole og sundhed

Det unge publikum lyttede intenst ‚Äď uden tvivl var der ogs√• flere, som blev ber√łrt af de sm√• handlingsforl√łb.

Scenekunst bygger bro mellem kultur, skole og sundhed

26. november 2021 - kl. 14:42 - af

Teater og drama kan styrke trivsel. Det er overskriften p√• det samarbejde, som Frederikshavn Kommune har igangsat med det √•rhusianske turn√©teater Opgang 2. Elever i folkeskolen f√•r tilbud om at opleve en teaterforestilling og selv efterf√łlgende agere skuespillere, for p√• den m√•de at s√¶tte spot p√• f√¶llesskab og trivsel. 9. klasse p√• Torslev Skole og 7. A p√• Ravnsh√łj Skole var de f√łrste til at se, opleve og afpr√łve – og det blev en noget anderledes skoledag.

Det kan v√¶re voldsomt gr√¶nseoverskridende at blive kastet ud i det ukendte, ikke mindst n√•r du bliver bedt om at optr√¶de foran dine klassekammerater ‚Äď ogs√• selv om det er med ganske f√• replikker. Trods de noget uvante rammer, var der ingen, der meldte sig ud af f√¶llesskabet, men gik i stedet til opgaven med √•bne √łjne, en del fnisen og generthed.

Efter den f√łrste workshop s√• eleverne forestillingen ‚ÄôIngen‚Äô, der viste fire forskellige historier, som handler om ensomhed, f√¶llesskab og pr√¶stationskultur, og de unge lyttede intenst ‚Äď uden tvivl var der ogs√• flere, som blev ber√łrt af de sm√• handlingsforl√łb. I den efterf√łlgende workshop skulle eleverne ved hj√¶lp af indtryk fra forestillingen og nye drama√łvelser bruge hele kroppen til at udtrykke sig om deres egen trivsel.

Teaterforestillingen og drama√łvelserne er relativt simple greb, men tilsammen blev dialogen mellem de unge p√• en anden m√•de, end det de ‚Äônormalt‚Äô kender fra skoledagen. – De tr√¶der over nogle usynlige gr√¶nser, og vi prikker til deres kreativitet og fantasi, n√•r de skal pr√łve at spille en anden. P√• den m√•de opdager de m√•ske nye sider af sig selv og hinanden, og det vigtigste er, at de skal l√¶rer at v√¶re sig selv i f√¶llesskabet, forklarede dramap√¶dagog Lotte Wagner fra Opgang 2. Eleverne vil helt sikker ogs√• opdage nogle nye sider af deres klassekammerater, som kan give grobund for helt nye relationer, og s√• har de mange m√•neder med hjemmeundervisning ogs√• efterladt et behov for at kunne dele √łjeblikke og nye f√¶lles oplevelser med hinanden.

Ud af vante roller

Noget tyder p√•, at der allerede efter formiddagens workshop var sket noget, elevernes to klassel√¶rere Anita Friis Jensen og Dorthe Irene Lundtoft kunne efterf√łlgende n√¶vne flere af deres elever, som helt klart var tr√•dt ud af deres vante roller. ‚Äď Det er altid interessant at opleve, hvordan selv de mest h√•rdnakkede forbehold bliver nedbrudt, n√•r man skal bruge kroppen, og s√• er det jo ogs√• helt umuligt at v√¶re i d√•rligt hum√łr, konstaterer Anita Friis Jensen, som helt sikkert har f√•et nogle gode v√¶rkt√łjer fra dagens workshops, som hun har lyst til at pr√łve af i undervisningen.

Klassel√¶rer for 7. A p√• Ravnsh√łj Skole Helle Birgitte Eckhardt kan sagtens nikke genkendende til de oplevelser, kollegerne p√• Torslev Skole giver udtryk for. – Vi har en del elever i landdistrikterne, der ikke er s√¶rligt fortrolige med scenekunst, og for nogle er det m√•ske f√łrste gang, de oplever det, forklarer Helle Eckhardt, og bl.a. af den grund, vil vi meget gerne have kunst og kultur ind, som en naturlig del af undervisningen.

B√•de l√¶rere og elever evaluerede efterf√łlgende dagens forl√łb, og eleverne havde helt sikkert f√•et noget med sig derfra. Mange synes, det havde v√¶ret sjovt, at de var kommet ud af deres komfortzone og havde l√¶rt noget om at st√• frem foran klassen. √Čn formuelerede kort og pr√¶cist: sjov, anderledes, pinligt og godt. En anden var meget √¶rlig, og mente ikke helt, hun havde forst√•et handlingen i forestillingen, men synes det havde v√¶ret sjovt. ‚Äď Det er netop hele essensen, man beh√łver n√łdvendigvis ikke at forst√• det hele, men det er godt at man undre sig, er nysgerrig og reflekterer over det, man har set og oplevet, understreger Lotte Wagner.

Kultur i landdistrikterne

Samarbejdet med det √•rhusianske turn√©teater Opgang 2 er et 3-√•rigt forl√łb. Frederikshavn Kommune er forel√łbig med i det f√łrste √•r, og vil efter dette forl√łb tage stilling til deltagelse i de efterf√łlgende to √•r. I f√łrst omgang har teatret v√¶ret p√• bes√łg p√• Torslev og Ravnsh√łj skole, og i april 2022 vil yderligere tre skoler f√• bes√łg. Ravnsh√łj Skole har meldt sig klar, som deltager i projektets 2. og 3. √•r.¬†

Projektet, der er koordineret af kommunens kulturafdeling, er prim√¶rt finansieret af kommunale kulturmidler og tilskud fra Distriktsudvalget, som er med til, at der kommer kunst og kultur ud i landdistrikterne. Ved at tilbyde forl√łbet til skolerne, og ved at bruge kulturen til at itales√¶tte den mentale trivsel, bygger projektet bro mellem de tre fagomr√•der: skole, sundhed og kultur.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Scenekunst bygger bro mellem kultur, skole og sundhed' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2023 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger