Scenekunst bygger bro mellem kultur, skole og sundhed

Det unge publikum lyttede intenst ‚Äď uden tvivl var der ogs√• flere, som blev ber√łrt af de sm√• handlingsforl√łb.

Scenekunst bygger bro mellem kultur, skole og sundhed

26. november 2021 - kl. 14:42 - af

Teater og drama kan styrke trivsel. Det er overskriften p√• det samarbejde, som Frederikshavn Kommune har igangsat med det √•rhusianske turn√©teater Opgang 2. Elever i folkeskolen f√•r tilbud om at opleve en teaterforestilling og selv efterf√łlgende agere skuespillere, for p√• den m√•de at s√¶tte spot p√• f√¶llesskab og trivsel. 9. klasse p√• Torslev Skole og 7. A p√• Ravnsh√łj Skole var de f√łrste til at se, opleve og afpr√łve – og det blev en noget anderledes skoledag.

Det kan v√¶re voldsomt gr√¶nseoverskridende at blive kastet ud i det ukendte, ikke mindst n√•r du bliver bedt om at optr√¶de foran dine klassekammerater ‚Äď ogs√• selv om det er med ganske f√• replikker. Trods de noget uvante rammer, var der ingen, der meldte sig ud af f√¶llesskabet, men gik i stedet til opgaven med √•bne √łjne, en del fnisen og generthed.

Efter den f√łrste workshop s√• eleverne forestillingen ‚ÄôIngen‚Äô, der viste fire forskellige historier, som handler om ensomhed, f√¶llesskab og pr√¶stationskultur, og de unge lyttede intenst ‚Äď uden tvivl var der ogs√• flere, som blev ber√łrt af de sm√• handlingsforl√łb. I den efterf√łlgende workshop skulle eleverne ved hj√¶lp af indtryk fra forestillingen og nye drama√łvelser bruge hele kroppen til at udtrykke sig om deres egen trivsel.

Teaterforestillingen og drama√łvelserne er relativt simple greb, men tilsammen blev dialogen mellem de unge p√• en anden m√•de, end det de ‚Äônormalt‚Äô kender fra skoledagen. – De tr√¶der over nogle usynlige gr√¶nser, og vi prikker til deres kreativitet og fantasi, n√•r de skal pr√łve at spille en anden. P√• den m√•de opdager de m√•ske nye sider af sig selv og hinanden, og det vigtigste er, at de skal l√¶rer at v√¶re sig selv i f√¶llesskabet, forklarede dramap√¶dagog Lotte Wagner fra Opgang 2. Eleverne vil helt sikker ogs√• opdage nogle nye sider af deres klassekammerater, som kan give grobund for helt nye relationer, og s√• har de mange m√•neder med hjemmeundervisning ogs√• efterladt et behov for at kunne dele √łjeblikke og nye f√¶lles oplevelser med hinanden.

Ud af vante roller

Noget tyder p√•, at der allerede efter formiddagens workshop var sket noget, elevernes to klassel√¶rere Anita Friis Jensen og Dorthe Irene Lundtoft kunne efterf√łlgende n√¶vne flere af deres elever, som helt klart var tr√•dt ud af deres vante roller. ‚Äď Det er altid interessant at opleve, hvordan selv de mest h√•rdnakkede forbehold bliver nedbrudt, n√•r man skal bruge kroppen, og s√• er det jo ogs√• helt umuligt at v√¶re i d√•rligt hum√łr, konstaterer Anita Friis Jensen, som helt sikkert har f√•et nogle gode v√¶rkt√łjer fra dagens workshops, som hun har lyst til at pr√łve af i undervisningen.

Klassel√¶rer for 7. A p√• Ravnsh√łj Skole Helle Birgitte Eckhardt kan sagtens nikke genkendende til de oplevelser, kollegerne p√• Torslev Skole giver udtryk for. – Vi har en del elever i landdistrikterne, der ikke er s√¶rligt fortrolige med scenekunst, og for nogle er det m√•ske f√łrste gang, de oplever det, forklarer Helle Eckhardt, og bl.a. af den grund, vil vi meget gerne have kunst og kultur ind, som en naturlig del af undervisningen.

B√•de l√¶rere og elever evaluerede efterf√łlgende dagens forl√łb, og eleverne havde helt sikkert f√•et noget med sig derfra. Mange synes, det havde v√¶ret sjovt, at de var kommet ud af deres komfortzone og havde l√¶rt noget om at st√• frem foran klassen. √Čn formuelerede kort og pr√¶cist: sjov, anderledes, pinligt og godt. En anden var meget √¶rlig, og mente ikke helt, hun havde forst√•et handlingen i forestillingen, men synes det havde v√¶ret sjovt. ‚Äď Det er netop hele essensen, man beh√łver n√łdvendigvis ikke at forst√• det hele, men det er godt at man undre sig, er nysgerrig og reflekterer over det, man har set og oplevet, understreger Lotte Wagner.

Kultur i landdistrikterne

Samarbejdet med det √•rhusianske turn√©teater Opgang 2 er et 3-√•rigt forl√łb. Frederikshavn Kommune er forel√łbig med i det f√łrste √•r, og vil efter dette forl√łb tage stilling til deltagelse i de efterf√łlgende to √•r. I f√łrst omgang har teatret v√¶ret p√• bes√łg p√• Torslev og Ravnsh√łj skole, og i april 2022 vil yderligere tre skoler f√• bes√łg. Ravnsh√łj Skole har meldt sig klar, som deltager i projektets 2. og 3. √•r.¬†

Projektet, der er koordineret af kommunens kulturafdeling, er prim√¶rt finansieret af kommunale kulturmidler og tilskud fra Distriktsudvalget, som er med til, at der kommer kunst og kultur ud i landdistrikterne. Ved at tilbyde forl√łbet til skolerne, og ved at bruge kulturen til at itales√¶tte den mentale trivsel, bygger projektet bro mellem de tre fagomr√•der: skole, sundhed og kultur.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Scenekunst bygger bro mellem kultur, skole og sundhed' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2022 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER