Nyt tankesæt for tildeling af ressourcer til folkeskolerne
8. januar 2022 - kl. 9:44 - af Henrik Christensen
Det nu afgåede Børne- og Ungdomsudvalg besluttede på udvalgets møde i starten af december, at der præsenteres et forslag til en ny model for tildeling af ressourcer på folkeskoleområdet for det nye Børne- og Ungdomsudvalg, som behandler modellen på udvalgsmødet den 12. januar.
Center for Skole, Klub og Ungdomsskole har udarbejdet forslag til en ny model for, hvordan tildelingen af ressourcerne til folkeskolernes almenområde kan se ud. Der er tale om et helt nyt tankesæt.
Baggrunden for at udarbejde en ny model til området er, at tildelingen til folkeskolerne i dag sker efter en elevtildelingsmodel – en model der ikke længere er økonomisk bæredygtig for de skoledistrikter, der har mange klasser med lave klassekvotienter.
Med den nuværende tildelingsmodel bliver ressourcerne fordelt til skolerne med en timetildeling pr. elev samt ressourcer til inklusionslærere, timer til tosprogede elever og til lærere, der får aldersreduktion.
Ny tildelingsmodel
I ”Ny tildelingsmodel” bliver der taget højde for, at de 4 skoledistrikter er meget forskellige både i forhold til deres socioøkonomiske baggrund samt i forhold til klassekvotienterne på de enkelte skoleafdelinger. (“Socioøkonomisk” refererer til elevernes sociale og økonomiske baggrund).
Som udgangspunkt er den skitserede model en model, hvor størstedelen af ressourcerne fordeles med en tildeling pr. klasse. Da der er store forskelle i klassestørrelser og skolernes socioøkonomiske baggrund, er der taget højde for dette i tildelingsmodellen.
I modellen tildeles først ressourcer til antal klasser for at sikre, at der er de nødvendige ressourcer, som det koster at drive klasserne. Fordelingen mellem lærere og andet pædagogisk personale fortsætter uændret.
I modellen er der indbygget en pulje, som giver en ekstra tildeling til skoledistrikter med klasser med høje klassekvotienter.
For også at tage hensyn til skoledistrikternes forskellige socioøkonomiske baggrunde er der også indarbejdet en pulje, som fordeles efter socioøkonomisk baggrund.
Den skitserede model giver gennemskuelighed i fordelingen af midlerne samt en større sikkerhed i budgetterne for distrikterne. De udmeldte ressourcer dækker alle de opgaver, der er forbundet med at drive skole på almenområdet i folkeskolen. Eneste undtagelser, der ikke er indarbejdet i modellen, er transport samt andre særskilte puljer.
Helt andet tankesæt
Da den foreslåede model er bygget på et helt andet tankesæt end tidligere, vil det i første ligge i distrikterne.
Kommunens økonomiafdeling vil i et samarbejde med skoledistrikterne udarbejde de nødvendige styringsredskaber. Den nuværende ”incitamentsmodel” på specialområdet fortsætter uændret; dog vil der blive udarbejdet en ny socioøkonomisk analyse af skoleområdet.
Center for Skole, Klub og Ungdomsskole indstiller til udvalget, at der afholdes et dialogmøde mellem Børne- og Ungdomsudvalget, skolebestyrelserne og de berørte faglige organisationer den 17. januar om forslaget, samt at ressourcetildelingsmodellen efter dialogmødet sendes i høring i skolebestyrelserne og de faglige organisationer i perioden den 18. januar – 15. februar 2022.
Tekst: Per Rye
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Nyt tankesæt for tildeling af ressourcer til folkeskolerne' til en bekendt