Bliv klar til skiferien og undgå de typiske skiskader

Bliv klar til skiferien og undgå de typiske skiskader

11. februar 2022 - kl. 10:46 - af

Simpel tr√¶ning kan forebygge de typiske skiskader, der hvert √•r resulterer i tusindvis af skiskader og √łdelagte skiferier. Falcks ekspert i forebyggelse og tr√¶ning giver her sit bud p√•, hvordan man igennem styrke-, konditions- og balancetr√¶ning minimerer risikoen for de hyppigste skiskader.

Når skiglade danskere drager mod alperne eller fjeldene, så glemmer de desværre alt ofte at forberede kroppen inden, hvilke resulterer i tusindvis af skiskader hvert år. Det er svært at garderer sig fuldstændig mod uheld, men de typiske skiskader som forstuvninger, vrid og overbelastning, kan ofte forebygges inden ferien ved at træne de muskelgrupper, som primært arbejder, når man står på ski. Skiferie er en fanstatisk ferieform, men det er også hård fysisk aktivitet.

‚ÄĚRigtigt mange skientusiaster glemmer, at man p√• en skiferie ofte er aktiv 4-6 timer om dagen i 5-7 dage. Det er rigtig mange timers belastning p√• kroppen, som de fleste af os ikke er vant til. S√• kom i gang i god tid ‚Äď det er godt givet ud. Ud over chancen for at forebygge skader, f√•r du ogs√• mere overskud p√• pisten, hvilket i sidste ende giver en bedre ferie,‚ÄĚ siger Jeppe Beck Olesen, Afdelingsleder for Forebyggelse og Tr√¶ning hos Falck.

Squat, l√łb og st√• p√• et ben
Skiformen kan opnås på mange måder og niveauer, det vigtigste er, at man forbereder kroppen og får trænet de forskellige muskelgrupper som ben, arme og skuldre:

  • Squat – Skil√łb belaster b√•de kn√¶, l√•r og hofte, derfor er squat-√łvelser gode og effektive til at aktiverer en masse muskelgrupper p√• √©n gang. Du kan enten bruge din egen v√¶gt eller bruge v√¶gte alt efter ambitionsniveauet.
  • L√łbetr√¶ning – Konditionstr√¶ning er fundamental for at kunne opretholde koncentrationsevnen og dermed √łge udholdenheden. Konditionen tr√¶nes ved at f√• pulsen op¬†og sved p√• panden. Det g√łres fx gennem cykling, l√łb eller raske g√•ture.
  • St√• p√• et ben ‚Äď Balanceevne er god at tr√¶ne inden skiferien, da balancetr√¶ning forbedrer chancen for at afv√¶rge et fald. Balancen kan styrkes ved fx at st√• p√• et ben imens man b√łrster t√¶nder, brug af balancebr√¶t eller hoppe p√• et ben.

Lyt til kroppen
Det er ikke kun den forebyggende tr√¶ning, der kan reducere risikoen for skader. Det er fx en rigtig god id√© at varme op inden man hopper i skist√łvlerne efter frokostpausen, hvor kroppen er blevet kold. Sidst, er det vigtigt, at man lytter til sin krop, n√•r tr√¶theden melder sig, da en tr√¶t krop reagerer langsommere p√• uforudsigelighed og √łger risikoen for at f√• skader.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Bliv klar til skiferien og undgå de typiske skiskader' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2022 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn anvender ufarlige cookies til at udarbejde statistik over brugen af hjemmesiden, samt huske personlige indstillinger. En cookie er en lille stump information som f.eks. bruges til at huske dit valg for visning af mobil-, tablet- eller PC-versionen af FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn. Vi benytter ogs√• tredjeparts statistik-software som anvender cookies, s√• vi l√łbende kan forbedre indholdet og give dig en bedre brugeroplevelse. Du kan altid selv slette disse cookies fra din browser igen. Det er ikke muligt at l√¶se avisen uden at der lagres cookies p√• din computer, s√• ved at forts√¶tte accepterer du automatisk.

ACCEPTER