
Vi skylder vores skoler og skoleelever, at tage fakta alvorligt
9. marts 2022 - kl. 8:55 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Debatten i avisen om folkeskolernes afgangskarakterer har fra S og SF mest haft karakter af udenomssnak, idet der henvises til andre statistikker og sider af folkeskolen end Arbejderbevægelsens Erhvervsråds analyse. Det kan undre, når tallenes rigtighed ikke er bestridt og analysen er lavet af eget bagland.
Der er derimod behov for nærmere granskning af årsagen til, at 16 % af afgangseleverne i 9. klasse ikke fik mindst 2 i både dansk og matematik i et gennemsnit af 2018 og 2019. Begge fag er helt afgørende for, at vores unge mennesker er klædt ordentligt på til den videre vej i livet og det gælder ikke mindst, når man ønsker en praktisk orienteret uddannelse.
Børne- og Undervisningsministeriet har offentliggjort statistikker, som ser pænere ud, idet der for de pågældende år er hhv. 8,7% og 8,9% af eleverne, der ikke består de to fag. Læser man det med småt, fremgår det, at disse tal kun medtager elever som
- Har aflagt alle bundne prøver i dansk og matematik, og
- som ikke har opnået et karaktergennemsnit på mindst 2 i hvert af fagene.
Vi skal se på alle fakta og ikke blot vælge de statistikker ud, som giver det smukkeste billede – især når de ikke måler på det samme. Hvis vi har et stort antal elever, som ikke går til afgangsprøve, vil der være et mørketal, som kan dække over, at flere elever har for dårlige kundskaber.
Det må være absolut fokus, at vores afgangselever kan både stave, læse og skrive, samt både løse opgaver i færdighedsregning og problemregning.
Det er godt at se, at der nu er taget initiativ til at se på statistikker på ugens møde i Børne- og Ungdomsudvalget, men det er nødvendigt, at også de fakta, som gør ondt, kommer frem i lyset.
Venstres byrådsgruppe:
Lone Haugaard, medlem af Børne- og Ungdomsudvalget
Mette Hardam, gruppeformand
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Vi skylder vores skoler og skoleelever, at tage fakta alvorligt' til en bekendt