Spørgsmål og svar om MitID

Spørgsmål og svar om MitID

17. april 2022 - kl. 4:28 - af

Overgangen fra NemID til MitID har skabt ekstra travlhed i Borgerservice.

Mange tror, at de skal have den nye løsning NU, og at det både kræver nyt pas og en ny telefon, men det er i det fleste tilfælde ikke nødvendigt. – Vi får rigtig mange spørgsmål i Borgerservice, og vi er godt klar over, at overgangen til MitID giver frustrationer og usikkerhed hos mange, oplever afdelingsleder Gitte Munk, Frederikshavn Kommune. I Borgerservice hjælper vi så mange, vi kan, og måske kan nedenstående svar giv dig svar på nogle af dine spørgsmål.

Svar på spørgsmål om MitID

1. Hvorfor skal nogen i Borgerservice, mens andre ikke behøver?
Det er et spørgsmål om sikkerhed og relaterer til den information din bank har om dig. Mangler der information, er det nødvendigt at få din identitet bekræftet i Borgerservice.

2. Skal jeg skaffe et nyt pas, hvis mit nuværende er udløbet?
Nej, hvis dit pas er udløbet, kan du benyttet dit kørekort eller opholdstilladelse med billede. Du kan også medbringe to af følgende dokumenter i stedet: Personattest, dåbs-/fødselsattest, sundhedskort (syge-sikringskort), bopælsattest.

3. Kan man kun få MitID, hvis man har en mobil?
Nej, der er også andre muligheder bl.a. kodeviser eller en kodeoplæser, som du kan få udleveret i Borgerservice.

4. Skal min telefon være ny for at jeg kan bruge MitID som app?
Hvis du har kunnet bruge NemID som app, så burde din telefon også kunne hente MitID som app. Det vigtigste er, at der er data nok på din telefon.

5. Jeg kan ikke få en tid i Borgerservice inden for tidsfristen, kan jeg så ikke få MitID?
Hvis du har fået en MitID-tidsfrist i sin netbank og ikke kan få en tid i Borgervice, inden fristen udløber, så kan du ringe til telefonsupporten i sin bank og bede om at få udsættelse. Find nummeret til netop din banksupport her: www.MitID.dk/bank eller kontakt din bank for at få nummeret.

6. Hvad skal jeg huske inden mit besøg i Borgerservice?
Medbring nemIDkort, koder og password til NemId, AppelID eller andre adgangskoder til din telefon. Det er også en god ide, at hente app’en til MitID ned på telefonen, hvis det er den løsning du vælger. Derudover vil du også blive bedt om at lave nye passwords og adgangskoder til MitId, så det vil være fint, hvis du også på forhånd har tænkt nogle tanker om det.

Udvidede åbningstider og øget bemanding
For at imødekomme den store efterspørgsel på hjælp til at skifte til MitID, har Borgerservice i Frederikshavn, Skagen og Sæby udvidet åbningstiderne og øget bemandingen.
Alligevel er der mange, der oplever, at det kan være svært at få en tid. – På nettet kan du bestille tid i Borgerservice tre uger frem, og vi ved godt, at tiderne hurtigt er besat, men vi frigiver dagligt nye tider, så vi appellerer til borgerne om at have tålmodighed og prøve igen, lyder rådet fra afdelingslederen.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Spørgsmål og svar om MitID' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2024 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger