Er Frederikshavn Boligforening beskyttet for alt?
24. juni 2022 - kl. 13:12 - af Henrik Christensen
IndlĂŠg af Louise Kragh Ottesen:
Frederikshavn Kommune afleverede for knap en uge siden sin redegĂžrelse vedrĂžrende Frederikshavn Boligforening til Bolig- og Planstyrelsen. RedegĂžrelsen endte ud i et ânotatâ, hvor kommunen efter min opfattelse ikke foretager en objektiv og saglig vurdering.
Et forbrugervalg er et valg, hvor forbrugeren stemmer uanset om forbrugeren er en fysisk eller juridisk person (virksomhed). Til et forbrugervalg er det derfor afgĂžrende fĂžrst at klarlĂŠgge, hvem der er forbruger.
I kommunen notat starter de med at forklare, hvem der er stemmeberettiget, hvor de henviser til valgregulativets pkt. 3.2:
âStemmeberettigede til forbrugervalget (med forbrugerstatus) i selskaberne er selskabernes kunder og brugere pĂ„ tidspunktet for offentliggĂžrelse af valgperioden.â
Det fremgÄr sÄledes at stemmeberettigede skal have forbrugerstatus. Men hvorfor gÄr kommunen ikke ind og lÊser pkt. 3.1, hvor netop forbrugerstatus er defineret?
âForbrugerstatus har enhver fysisk eller juridisk person, som til eget forbrug aftager vand og/eller spildevandsforsyningsydelser fra Frederikshavn Vand A/S og/eller Frederikshavn Spildevand A/S. Frederikshavn Kommune og selskaber i Frederikshavn Forsyning-koncernen har dog ikke forbrugerstatus og har dermed heller ikke stemmeretâ
En forbruger er altsĂ„ en person, fysisk eller juridisk, der aftager til eget forbrug â og ingen forbrugerstatus betyder ingen stemmeret. Men den del vĂŠlger kommunen fuldt ud at ignorere, til trods for at notatet ogsĂ„ skulle vĂŠre en juridisk vurdering.
Kommunen fastholder alene, hvad der stÄr i 3.2, nemlig, at der findes 2 typer af forbrugere: kunder og brugere. Her er boligforeningen anset, som kunde, fordi de ejer bygningen, og lejerne er brugere, fordi de ejer. Og med det argument mener kommunen, at hver bolig har 2 stemmer, en til kunden og en til brugeren, uanset om kunden aftager til eget forbrug eller ej.
For at det skulle vÊre muligt, krÊver det, at der er 2 forskellige kundenumre pÄ adressen, for det stÄr utvetydigt i valgregulativets pkt. 3.3, at der kun er én stemme pr. kundenummer til de forbrugere (kunder eller brugere), der aftager til eget forbrug. Den del forholder kommunen sig dog ikke til.
I ĂstervrĂ„, boligerne omtalt flere gange i denne sag virkeligheden denne: Boligforeningen ejer alle 16 lejemĂ„l, og udarbejder forbrugsregnskab for vand til lejerne af disse boliger. Boligforeningen anvender mĂ„lernumrene fra disse mĂ„lere til valget i 2021.
LĂŠser vi 3.2 a) er kunder â her boligforening â defineret, som en person med stemmeret (og forbrugerstatus), der ejer en bygning.
I 3.2 b) er brugere â her lejere â defineret, som personer med stemmeret (og forbrugerstatus), der, som lejer, m.v. aftager vandforsyning til eget forbrug.
Har boligforeningen forbrugerstatus pĂ„ eksempelvis adresserne i ĂstervrĂ„? Hvis ikke, ja sĂ„ er det klart, de heller ikke har stemmeret. Hvis de har, ja, sĂ„ mĂ„ der eksistere 2 forskellige kundenumre pĂ„ alle adresserne, Ă©t til boligforeningen og Ă©t til lejerne. For ifĂžlge valgregulativet pkt. 3.3 kan der kun stemmes Ă©n gang pr. kundenummer. Hvis der kun eksisterer Ă©t kundenummer pĂ„ adressen, ja, sĂ„ har boligforeningen efter min vurdering frataget beboeren muligheden for at udĂžve sin demokratiske ret til at stemme.
Og sÄ er der hele sagen om den kommunale mÄler i Skagen. Her er kommunen meget tavs, og forholder sig kun til, hvad forsyningen har udtalt. Det er dog fortsat uklart prÊcis, hvad forsyningen har meddelt, og om der foreligger dokumentation for at boligforeningen pÄ adressen i Skagen faktisk er dem, der aftager til eget forbrug eller om de blot har kundenummeret, fordi de administrerer boligen for kommunen.
Uanset, hvordan jeg lĂŠser Valgregulativet, BekendtgĂžrelsen eller Danvaâs vejledning til forbrugervalg, sĂ„ er Ă©n ting meget klar! En forbruger er en person (fysisk eller juridisk) der aftager til eget forbrug. Det afgĂžrende er derfor alene, om der aftages vand til eget forbrug eller ej, og ikke, hvem der ejer bygningen.
At kommunens juridiske vurdering resulterer i at give boligforeningen forbrugerstatus, og dermed stemmeret, alene fordi de er ejere af bygningerne, er efter min opfattelse fuldkommen uden for enhver almindelig opfattelse af ordlyden i reglerne ovenfor.
Det er min vurdering at Frederikshavn Boligforening ikke har forbrugerstatus i de 129 boliger hvorfra de har stemt, og hvad angÄr den kommunale bygning mÄ vi vente at fÄ en forklaring pÄ, hvordan boligforeningen vurderes at aftage vand til eget forbrug fra adressen. Det er dermed min vurdering at Frederikshavn Boligforening, uanset kommunens vurdering, har handlet i strid med valgregulativets bestemmelser.
Det er endvidere min opfattelse af kommunens juridiske vurdering af denne sag indeholder sÄ mange fejl og mangler at Bolig- og Planstyrelsen bÞr bede kommunen udarbejdet et mere kvalificeret svar pÄ henvendelsen.
Om det er udtryk for manglende kompetencer i kommunen eller endnu et forsÞg pÄ at holde en beskyttende hÄnd over Frederikshavn Boligforening, mÄ stÄ i det uvisse. Men jeg vil hÄbe at borgerne i Frederikshavn Kommune og beboerne i Frederikshavn Boligforening i fremtiden ikke oplever at deres demokratisk ret i sÄ groft omfang tilsidesÊttes til fordel for kammerateri og magtudÞvelse i bestyrelser og ledelse.
Og endelig vil jeg appellere til at de danske medier snart tager flÞjlshandskerne af, og tÞr stille bÄde kommunen og boligforeningen kritiske spÞrgsmÄl for Äben skÊrm.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Er Frederikshavn Boligforening beskyttet for alt?' til en bekendt