Nordjyske arbejdspladser pÄ spil efter ny CO2-afgift i fiskeriet
2. juli 2022 - kl. 11:06 - af Michael Egelund (WebRedaktĂžr)
Den nye CO2-afgift i fiskeriet kan koste tusindvis af arbejdspladser. Derfor skal der handles nu, lyder det fra erhvervsdirektĂžr.
Afgiften pÄ CO2 kommer til at koste fiskeriet dyrt. Det stÄr klart efter Regeringen og aftalepartierne har indgÄet en aftale om en grÞn skattereform. Reformen sigter med sin nye CO2-afgift, der skal indfases fra 2025, efter at gÞre dansk fiskeri mere grÞnt. Men afgiften vil ikke fÄ den effekt.
For CO2-afgiften lÊgger op til, at fiskerne omstiller deres fartÞjer, sÄ de bruger grÞnne brÊndstoffer som f.eks. e-metanol i stedet for diesel. PÄ nuvÊrende tidspunkt findes der for fiskerne ikke lÞsninger, som gÞr brug af grÞnt brÊndstof og som er rentable.
NÄr fiskerne ikke umiddelbart kan omstille sig, bliver de enten tvunget til at skulle tanke diesel i andre lande eller helt opgive erhvervet. Tanker fartÞjerne i udlandet, vil de med al sandsynlighed ogsÄ lande deres fisk der.
âCO2-afgiften gĂ„r ud over fiskerne. Men hvis de gĂ„r konkurs eller lander deres fisk i andre havne end de danske, sĂ„ vil det fĂ„ store konsekvenser pĂ„ land. For sĂ„ kommer alle fĂždevareindustrierne til at mangle de fisk, de lever af at forarbejde, og virksomhederne, der servicerer fiskefartĂžjerne, vil fĂ„ fĂŠrre serviceopgaver. I begge tilfĂŠlde vil det uafvĂŠrgeligt fĂ„ konsekvenser for disse virksomheder pĂ„ land i form af tab af arbejdspladser,â siger Niels Bay Christensen, erhvervsdirektĂžr for Erhvervshus Nord.
Han mener derfor, at den nye CO2-afgift kan vise sig at blive katastrofal for Frederikshavn Kommune.
âI Frederikshavn Kommune alene har op til 17 procent af alle beskĂŠftigede tilknytning til fiskeriet, enten pĂ„ fartĂžjerne eller i fĂžlgeindustrierne pĂ„ land. Det drejer sig om ca. 3600 lokale arbejdspladser,â siger Niels Bay Christensen.
En rapport fra marts i Ă„r, som er udarbejdet af Implement Economics i samarbejde med Danmarks Fiskeriforening og Danmarks Pelagiske Producentorganisation, viser, at 82 procent af alle danske fiskefartĂžjer i Danmark vil have et Ăžkonomisk incitament til tanke brĂŠndstof â og dermed ogsĂ„ lande deres fisk i udlandet, nĂ„r den nye CO2-afgift trĂŠder i kraft i 2025. Disse fiskefartĂžjer lander tilsammen 98 procent af alt fisk i Danmark.
Politikerne kan lĂžse problemet â hvis de vil
Aftalepartierne bag den grÞnne skattereform er bevidste om, at fiskeriet vil blive udfordret af CO2-afgiften, da der ingen grÞnne lÞsninger findes indenfor fiskeriet. Derfor har de afsat 350 millioner kroner til en sÊrlig fiskeripulje. Selvom belÞbet kan lyde af meget, er det langt fra nok. For CO2-afgiften pÄlÊgger fiskeriet en afgift pÄ knap 900 millioner kroner.
âSet i lyset af den igangvĂŠrende globale fĂždevarekrise skal man virkelig tĂŠnke sig om og passe pĂ„, at det ikke kommer til at gĂ„ ud over forsyningssikkerheden af dansk fisk, for det kan fĂ„ vidtrĂŠkkende konsekvenser,â slutter Niels Bay Christensen.
Om Erhvervshus Nord
Erhvervshus Nord er et erhvervskontor, der drives af de tre erhvervsforeninger i Frederikshavn, Skagen og SÊby, som til sammen har omkring 570 medlemsvirksomheder, og Frederikshavn Kommune, der yder Þkonomisk stÞtte. Husets specialiserede konsulenter yder rÄdgivning og sparring til virksomheder og ivÊrksÊttere og samarbejder med en bred vifte af aktÞrer bÄde lokalt, nationalt og internationalt for at udvikle erhvervslivet. MÄlet er at skabe Þkonomisk vÊkst, vÊkst i beskÊftigelsen og vÊkst i kompetenceniveauet. LÊs mere pÄ www.erhvervshusnord.dk
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Nordjyske arbejdspladser pÄ spil efter ny CO2-afgift i fiskeriet' til en bekendt