Hvad skal vi med mennesker i fremtiden?

Hvad skal vi med mennesker i fremtiden?

8. april 2023 - kl. 6:08 - af

Hvordan kan digitale robotter skabe v√¶rdi for virksomheder nu og i fremtiden? Og hvilke etiske perspektiver skal vi overveje med robotternes indtog? Det blev handelsskolens elever klogere p√•, da der blev n√łrdet i kunstig intelligens.

Skal vi mennesker s√• bare brygge kaffe i fremtiden? Den tanke kan man godt f√•, n√•r man h√łrer Frederik Boelskifte Jakobsen, senior RPA udvikler hos Econta Consulting Group, fort√¶lle om kunstig intelligens for handelsskolens elever. RPA st√•r for Robotic Process Automation og er digitale robotter, der kan v√¶re med til at automatisere arbejdsprocesser og procedurer, mens de mere avancerede AI robotter kan l√łse mere komplekse opgaver.

‚Äď Det er et stykke software, der kan efterligne menneskelige handlinger digitalt. Fx indtaste store m√¶ngder af data og arbejde p√• tv√¶rs af systemer. De kan arbejde d√łgnet rundt hele √•ret, de bliver ikke syge, kr√¶ver ingen l√łn og laver ikke fejl. Den kan bare ikke brygge en kop kaffe, fort√¶ller Frederik Boelskifte Jakobsen.

Heldigvis bliver der brug for os mennesker p√• arbejdsmarkedet i fremtiden ‚Äď ogs√• til andet end kaffebrygning, forsikrer han:

‚Äď Robotterne har brug for ensartet data og regler for at l√łse opgaver. Vi har brug for mennesker til at h√•ndtere de mere ustrukturerede arbejdsprocesser. Robotterne kan frigive tid til mere v√¶rdiskabende aktiviteter hos medarbejderne som kundeservice, udvikling og innovation, fort√¶ller han.

Potentialer og farer ved kunstig intelligens
2.√•rs eleverne p√• HHX og EUX arbejder med emnet p√• en fagdag i fagene virksomheds√łkonomi, afs√¶tning, innovation og informatik, hvor man fordyber sig i et emne en hel dag.

De nye teknologier rummer muligheder for √łget effektivitet og forbedret konkurrenceevne, men der er ogs√• problematikker forbundet med kunstig intelligens. Senest har over 1000 forskere underskrevet et brev, der opfordrer til, at vi s√¶tter udviklingen af kraftfuld kunstig intelligens p√• pause. Begge aspekter bliver en del af dagens undervisningsfokus.

‚Äď Form√•let i dag er at give eleverne et kendskab til begreberne RPA og AI, og hvordan de kan v√¶re en konkurrencem√¶ssig fordel for virksomheder. De skal se p√•, hvordan man helt praktisk kan anvende teknologien til at skabe v√¶kst i fx byggebranchen, fiskeindustrien og turismebranchen,¬†forklarer Britta¬†Schouenborg¬†Arentsen, lektor p√• Frederikshavn Handelsskole og forts√¶tter:

‚Äď De skal kunne reflektere over teknologien p√• et oplyst grundlag, da digitale robotter ikke kun rummer store potentialer, men ogs√• udfordringer og potentielle alvorlige konsekvenser. Det er der en aktuel debat om lige nu blandt andet p√• baggrund af chatbotten ChatGPT. Vi skal v√¶re opm√¶rksomme p√• de etiske perspektiver i brugen af kunstig intelligens, og det skal eleverne ogs√• blive bevidste om i dagens arbejde,¬†siger hun.

Eleverne arbejder i grupper om emnet, hvor de skal s√łge mere viden og arbejde med en konkret case. Anna Christensen fra 2E siger om dagen:

‚Äď Det har v√¶ret sp√¶ndende. Det er ikke noget, jeg normalt ville dykke n√¶rmere ned i, s√• det har v√¶ret fint at f√• fokus p√• det i undervisningen.¬† Det er jo meget relevant ogs√• i forhold til snakken om ChatGPT. Det overrasker mig lidt, hvor mange ting der faktisk er styret af robotter, og hvor meget de kan tage over ogs√• i fremtiden.

 
Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Hvad skal vi med mennesker i fremtiden?' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2023 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger