37.000 cykler stjæles hvert år – nu er der bedre dækning i sigte
23. maj 2023 - kl. 6:42 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
37.000 cykler bliver stjålet hvert år, og salget af dyre el-cykler vokser kraftig og overhaler snart den almindelige cykel. Derfor er det naturligt, at cyklen nu – for første gang herhjemme – kan få en cykelforsikring med kasko. Akkurat som bilen. Cyklistforbundet hilser forsikringsformen velkommen til Danmark.
Alt for mange har prøvet at få stjålet cyklen. Og i takt med, at salget af de dyre el-cykler boomer, så er den traditionelle dækning af cyklen via indboforsikringen sakket bagud. En el-cykel koster ofte fra 10.000 kr. til 50.000 kr. Alligevel er cyklen en del af indboforsikring, som typisk dækker 5.000 til 10.000 kr. ved tyveri.
”Over 62.000 nye el-cykler rullede ud af cykelhandlernes butikker i 2021 – en fordobling i forhold til for tre år siden. I dag er mange familier lige så afhængige af cyklen som bilen, når de skal fragte sig selv og børnene på arbejde eller i institution. Derfor syntes vi, at det var på høje tid at sidestille cyklen med bilen rent forsikringsmæssigt,” fortæller Jens Leth, der er direktør i Bike&Co, en kæde af cykelhandlere.
Det er Bike&Co, der sammen med det forbrugerejede forsikringsselskab Vejle Brand står bag den nye cykelforsikring, som kan dække alle slags cykler. Også dem, der allerede kører rundt på gader og stræder og ikke er solgt af Bike&Co. I andre europæiske lande som Tyskland og Holland har cykler gennem flere år haft deres egen forsikring, men det er første gang i Danmark.
I den nye forsikring koster det fx 34 kr. om måneden at forsikre en el-cykel til 25.000 kr., og det er inklusiv forsikring mod brand og tyveri. Prisen er 73 kr. pr. måned, når der skal fuld kaskoforsikring på. Selvrisikoen er 1.250 kr.
Cyklistforbund byder ny forsikringsform velkommen
”Det er både irriterende og ofte dyrt for den enkelte at få stjålet sin cykel, så vi bakker op om alle initiativer, der kan stille den enkelte cyklist bedre, herunder at kaskoforsikringen nu kommer til Danmark. Det er et udtryk for, at Danmark rent forsikringsmæssigt har haltet bagefter den udvikling, der er sket med cyklerne. El-cyklerne og andre dyre cykler vinder stærkt frem, og det er en transportform, som mange er afhængige af i deres hverdag,” siger Kenneth Øhrberg Krag, der er direktør i Cyklistforbundet.
Han har ofte undret sig over, at cyklen ikke tidligere har haft sin egen forsikring herhjemme, når alt fra bilen til hunden har sin egen forsikring. For at dæmme op for de mange tyverier arbejder Cyklistforbundet også på indførsel af et digitalt stelnummer.
Claus Lomholdt Poulsen, som er adm. direktør for Vejle Brand forsikring, siger om baggrunden for den nye forsikringspakke til cyklisterne: ”Flere og flere bruger el-cyklen som et alternativt transportmiddel og værdien er høj. Det betyder, at de fleste almindelige indboforsikringer ikke dækker. Derfor er det en stor fordel, at den nye forsikring – udover tyveri – også giver mulighed for at kaskoforsikre cyklen mod skader som styrt og færdselsuheld.”
Den nye kaskoforsikring dækker fx ekstraudstyr op til 10.000 kr. – nok til at betale, hvis der fx sker noget med cyklens batteri eller display. Den dækker også, når cyklen får ridser eller skader i forbindelse med et uheld – akkurat som en kaskoforsikring til en bil.
”Danskerne vil gerne passe på deres cykel, og samtidig sætter de pris på at det er nemt at gennemskue, hvad det koster at forsikre cyklen hver måned, og hvad de får, hvis uheldet er ude. Gennemsigtighed og fleksibilitet har været nøgleord, da vi skulle udvikle den helt nye type cykelforsikring,” forklarer Claus Lomholdt Poulsen.
Rent forsikringsmæssigt er det også nyt, at den månedlige forsikringsbetaling falder i takt med, at cyklen bliver ældre, og dækningen bliver mindre. Almindeligvis falder dækningen af cyklen, mens forsikringsbetalingen fortsætter på samme niveau, som da cyklen var ny.
Forbrugerne kan via mobilen eller computeren let vælge til eller fra på en forsikringsordning og med det samme se, hvad det koster. Måske vil man have tyveriforsikring, men ikke kasko på sin cykel. Eller også vil man gerne have ’hel pakken’, når man først ser prisen.
Ser gerne konkurrence på cykelforsikring
Cyklistforbundet betoner vigtigheden af, at en kaskoforsikring til cykler er tænkt ud fra cyklistens behov. Kenneth Øhrberg Krag er tilhænger af mange valgmuligheder og håber, at flere forsikringsselskaber har lyst til at komme på markedet med lignende forsikringstilbud.
I den nye forsikringspakke fra Bike&Co er der også tænkt i at hjælpe forbrugerne på vej, når der er særlige krav til cykellisterne. Eksempelvis siger loven, at der skal tegnes en ansvarsforsikring, hvis man har en af de hurtige speed pedelec cykler. Derfor er der også mulighed for at tilvælge en ansvarsforsikring, når forbrugerne går ind og tjekker forsikringsmulighederne under netop dén cykeltype.
”Vi ved fra andre brancher, at forbrugerne er glade for abonnementsordninger, hvor de kender den faste månedlige betaling. Den nye forsikringsordning med en månedlig ydelse tapper nøjagtigt ind i den dagsorden. Jeg er slet ikke i tvivl om, at ordningen vil tale til mange,” siger Jens Leth.
Se mere her
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af '37.000 cykler stjæles hvert år - nu er der bedre dækning i sigte' til en bekendt