Prøvehandling vedrørende E-kommune
3. november 2023 - kl. 10:07 - af Henrik Christensen
Når Handicapudvalget og Ældrerådet afholder deres næste respektive møder den 6. november, er der på begge udvalgs dagsorden et punkt om prøvehandling af E-kommune.
Frederikshavn Kommune står overfor en demografisk udvikling, der udfordrer kommunen. Andelen af personer over 65 år stiger. Samtidig falder arbejdsstyrken. Flere vil få brug for hjælp, og der vil være færre hænder til at løse velfærdsopgaverne. Det udfordrer kommunens økonomi og øger behovet for at levere mere for mindre.
”For at håndtere fremtidens udfordringer, er vi nødt til at gentænke velfærden og gå nye veje i måden, vi løser velfærdsopgaverne på. Det gør vi bl.a. ved at skrue op for brugen af teknologi og digitalisering,” hedder det i oplægget.
Den kommunale direktion har igangsat en prøvehandling vedrørende E-kommunen i perioden fra september til december 2023. Formålet er er blive klogere på potentialet, klarlægge udfordringerne og i praksis afprøve, hvordan man kan udføre opgaver ved brug af teknologi. Når der indføres velfærdsteknologi, skal det give mening ud fra et borgerperspektiv, et medarbejderperspektiv og et økonomisk perspektiv.
Prøvehandlingen skal understøtte
Prøvehandlingen skal understøtte følgende:
- borgernes behov for tryghed, sikkerhed, selvhjulpethed og social kontakt
- borgernes muligheder for at være så uafhængig og selvhjulpen af offentlig hjælp som muligt
- medarbejdernes behov for et godt arbejdsmiljø og faglig udvikling
- forebyggende indsatser i forhold til borger og medarbejder
- reducering af transporttid
- optimering af arbejdsgange
Gevinstpotentialer
Velfærdsteknologi rummer gevinstpotentialer, som kan bidrage til at løfte kvaliteten af velfærdsydelserne og i form af øget tryghed, selvhjulpethed og social kontakt for borgerne.
Teknologien kan forebygge nedslidning, forbedre arbejdsmiljøet og give medarbejderne et fagligt løft. Den kan frigive hænder til den velfærd, der kræver menneskelig omsorg.
Set fra et økonomisk perspektiv kan velfærdsteknologi bidrage til en smartere og mere effektiv måde at løse opgaverne på.
Prøvehandlingen skal være med til at afdække, hvor velfærdsteknologien med fordel kan anvendes og træde i stedet for et fysisk besøg. Fra andre kommuner har man erfaret, at det kan være hjælp til medicin, støtte til måling af værdier såsom blodsukkertal, vejledning, tilsyn og psykisk støtte.
Betydning for borgerne
For borgerne kan velfærdsteknologien betyde:
- at modtage bostøtte over et videoopkald udgør en mindre indgriben, end det at modtage fysiske besøg
- mulighed for at bibeholde borgeren på et lavere støtteniveau, og derved give borger mest mulig kontrol over eget liv
- mulighed for at levere støtte til isolerede borgere, som ellers ikke ville have åbnet sin dør
- større tilgængelighed pga. mulighed for kortere, men flere konsultationer
- større mulighed for at klare sig i eget liv, hvis man kan få bostøtte, når man er på arbejde, uddannelse eller andet
- mulighed for at bruge videoopkald ved opstart af bostøtte, og måske endnu mere relevant ift. til borgere, der er under afslutning
- mulighed for alternativer til støtte fra medarbejdere
I prøvehandlingen indgår forsøg med skærmbesøg og online bostøtte. Teknologien er – udover en tablet (fx iPad) en app-løsning, der er indkøbt til formålet. Borgere, der selv har en tablet, som kan bruges til skærmbesøg/online bostøtte, kan anvende denne. De borgere, der ikke selv har en tablet, kan låne en af E-kommunen i prøveperioden.
Frederikshavn Kommune er en del af KL’s Teknologipartnerskab, som er et partnerskab mellem topledere fra de kommuner, der arbejder med skærmbesøg. Tanken bag partnerskabet er at understøtte implementering af skærmbesøg i kommunerne gennem ledelsesmæssigt fokus og forankring.
Frederikshavn Kommune samarbejder om ansøgningen til Erhvervsfremmestyrelsen med Hjørring Kommune, Vesthimmerlands Kommune, Tønder Kommune samt firmaet Public Intelligence.
Den fælles ansøgning vedrører velfærdsteknologiske indsatser om finansiering til opskalering (indkøb af skærme) til at understøtte udviklingsarbejdet med skærmbesøg i en E-kommune.
Tekst: Per Rye
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Prøvehandling vedrørende E-kommune' til en bekendt