Whistleblowerordning i kommunen fik 4 henvendelser i 2023
17. december 2023 - kl. 8:40 - af Michael Egelund (WebRedaktør)
Whistleblowerordningen for ansatte i Frederikshavn Kommune trådte i kraft i december 2021.
Ordningen er organiseret således, at indberetninger kan ske skriftligt via mail (whistleblower@frederikshavn.dk) eller anonymt via fysisk brev. Whistleblowerenheden (jurist og leder i Politisk og Administrativt Sekretariat) gennemgår og behandler indberetninger.
En status for, hvordan det er gået med brug af ordningen i 2023 er sat på dagsordenen for årets sidste byrådsmøde den 20. december.
Ordningen kan benyttes af alle ansatte, samarbejdspartnere og leverandører og af byrådsmedlemmer (dog uden at byrådsmedlemmer bliver omfattet af den beskyttelse som Lov om beskyttelse af Whistleblowere giver).
Whistleblowerenhed har i 2023 modtaget 4 henvendelser. 1 henvendelse førte til yderligere undersøgelser. 2 henvendelser blev afvist, da de faldt uden for whistleblowerordningens anvendelsesområde. Endelig var 1 henvendelse en orientering fra Den Nationale Whistleblowerordning.
Henvendelsen, der førte til yderligere undersøgelse, blev afsluttet, da oplysningerne ikke kunne bekræftes. Da det var en anonym henvendelse, kunne whistleblowerenheden ikke indhente yderligere oplysninger fra anmelderen.
Kommunens direktionssekretariat indstiller forud for byrådsmødet, at Byrådet tager årsberetningen til efterretning.
Tekst: Per Rye
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'Whistleblowerordning i kommunen fik 4 henvendelser i 2023' til en bekendt