SĂ„ meget kan du spare ved at skifte til en elbil
2. februar 2024 - kl. 6:57 - af Michael Egelund (WebRedaktĂžr)
Der er lige nu mange penge at spare ved at skifte fra en benzin- eller dieselbil til en elbil. Det viser beregninger foretaget af Spar Nord og Bilbasen. Â
2023 blev Äret, hvor danskerne for alvor skiftede benzin- eller dieselbilen ud med elbilen. Knap 170.000 danskere kÞrte ifÞlge tal fra Danmarks Statistik i december i en personbil drevet af el, og det er en stigning pÄ hele 80 procent siden samme mÄned Äret fÞr.
Det er dog ikke kun af klimahensyn, at interessen for elbiler er stigende. Der er nemlig ogsÄ gode Þkonomiske grunde til at skifte benzin og diesel ud med watt, viser beregninger foretaget af Spar Nord og Bilbasen. IfÞlge beregningerne er totalomkostningerne ved at eje en elbil i gennemsnit hele 37 procent lavere end ved en dieselbil, mens det tilsvarende er 28 procent lavere end ved en benzinbil.
– Der er flere Ă„rsager til, at elbilen er den billigste biltype. Dels har den en lavere afskrivning generelt, og sĂ„ er driften af bilen langt billigere end diesel- og benzinbilerne, fordi det koster mindre at kĂžre i bilen, ligesom serviceomkostningerne er lavere, siger markedsanalytiker hos Bilbasen Jan Lang og tilfĂžjer, at der dog stadig er nogle tilfĂŠlde, hvor man skal tĂŠnke sig om en ekstra gang, inden man investerer i en elbil:
– Der kan vĂŠre nogle praktiske aspekter, hvilket blandt andet kan vĂŠre, hvis man ofte kĂžrer med store anhĂŠngere, eller man har en campingvogn, som man kĂžrer meget med. Det samme gĂŠlder, hvis man kĂžrer meget i udlandet, hvor infrastrukturen med ladestandere mĂ„ske ikke er helt sĂ„ veludbygget som i Danmark.
IfĂžlge de seneste tal fra Danmarks Statistik pendler danskerne i gennemsnit 44,4 kilometer til og fra arbejde. IfĂžlge Spar Nords og Bilbasens beregninger koster det i gennemsnit godt 104 kroner per tur at kĂžre frem og tilbage til arbejde i en elbil, mens en tilsvarende tur koster 164 kroner i en benzinbil og 167 kroner i en dieselbil. Og med 220 arbejdsdage i 2024, er der mange penge at spare, lyder det fra chefĂžkonom i Spar Nord Jens Nyholm:
– Der er selvfĂžlgelig ting, som beregningerne ikke tager hĂžjde for, herunder at langt fra alle danskere kĂžrer pĂ„ arbejde i bil, samt at flere benytter sig af hjemmearbejdsdage. Men tager vi udgangspunkt i den gennemsnitlige pendlerafstand, og at alle arbejdsdage tilbringes pĂ„ arbejdspladsen, kan man i gennemsnit spare cirka 14.000 kroner om Ă„ret ved at kĂžre i en elbil pĂ„ arbejde fremfor en dieselbil, siger han og tilfĂžjer:
– Ved en gennemsnitlig kĂžrsel pĂ„ 20.000 kilometer om Ă„ret, lĂžber det op i en Ă„rlig besparelse pĂ„ knap 29.000 kroner med udgangspunkt i en pris pĂ„ 2,16 kroner per kWh. Selvom priserne pĂ„ strĂžm naturligvis kan variere â ogsĂ„ i forhold til, om der lades hjemme eller ude, og om man har en fast ladeoperatĂžraftale eller ej â sĂ„ er der markante besparelser at hente.
Priskrig pÄ elbiler er et ekstra plus
Der har i efterÄret vÊret markante prisfald pÄ flere elbiler, og det kan fÄ endnu flere danskere til at erhverve sig en eldrevet bil i fremtiden. Lige nu afventer mange ogsÄ udviklingen pÄ markedet for ikke at gÄ glip af yderligere besparelser over natten, lyder det fra Jens Nyholm:
– Da Tesla tidligere pĂ„ Ă„ret startede priskrigen ved at sĂŠnke priserne pĂ„ flere af deres modeller, oplevede flere, der kort tid forinden havde kĂžbt en Tesla, at de gik glip af besparelser pĂ„ op til 100.000 kroner. SĂ„ selvom priskrigen med stor sandsynlighed vil Ăžge antallet af elbiler pĂ„ de danske veje, sĂ„ har den oplevelse vĂŠret en streg i regningen, der kan fĂ„ flere bilkĂžbere til at se tiden an. Faren er bare, at venter man for lĂŠnge, kan priserne godt begynde at gĂ„ op igen.Â
En ting er dog sikkert: udviklingen pÄ det danske bilmarked peger i retning af mere el, hvilket en forbrugerundersÞgelse foretaget af Bilbasen ligeledes vidner om, fortÊller Jan Lang:
– IfĂžlge vores undersĂžgelse âSĂ„dan KĂžber Danskerne Bilâ svarer forbrugerne, at de i forhold til opfattelsen af biltyper og totalĂžkonomi ogsĂ„ anser elbilen som den billigste biltype at eje. SĂ„ bĂ„de markedet og forbrugerne er enige om, at el er fremtiden.Â
SĂ„ meget kan du spare ved at skifte til elbil*
 |
Afstand (km) |
Benzin (DKK) |
Diesel (DKK) |
Elbil (DKK) |
Gennemsnitlig kĂžrsel til og fra arbejdsplads |
44,4 |
164,42 |
167,52 |
103,54 |
Gennemsnitlig Ă„rlig kĂžrsel til og fra arbejdsplads |
11.189 |
36.103 |
36.800 |
22.779 |
Gennemsnitlig Ă„rlig kĂžrsel
|
20.000 |
73.920 |
75.348 |
46.640 |
*I beregningerne er TCO (Total Cost of Ownership) samt brĂŠndstofforbrug inkluderet.
Beregn selv, hvad turen koster
1. Find pÄ nettet afstanden fra din bopÊl til fx din arbejdsplads (f.eks. pÄ Via Michelin eller Google Maps), og husk ogsÄ at medregne hjemturen.
2. Derefter finder du ud af, hvad turen koster i brÊndstof per km. BrÊndstofforbruget er sat til 14,1 km/l for benzinbilerne og 18,1 km/l for dieselbilerne. Elbilerne er sat til 20 kWh pr. 100 km. Det er 15% under de opgivne forbrugstal. Benzin- og dieselpriser er fundet via en sÞgning pÄ ok.dk den 11. januar 2024:
- Benzin: 14,89 kr./l
- Diesel: 13,89 kr./l
Den beregnede elpris er sat efter elberegner.dkâs gennemsnitlige dagspris pĂ„ el den 11. januar 2024, som er 2,16 kr. pr. kWh.
3. Derefter finder du TCOâen, som fordelt pĂ„ drivlinjer ser sĂ„ledes ud:
- Benzinbiler: 2,6 kr/km
- Dieselbiler: 3,0 kr/km
- Elbiler: 1,9 kr/km
TCO stÄr for total cost of ownership og er et udtryk for de samlede omkostninger ved at kÞre bil. TCO-beregningen er baseret pÄ de 10 mest solgte nye og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark fra og med januar til og med december 2023. TCO tager udgangspunkt i tre Ärs ejerskab og salg i ren handel til forhandler efter de tre Är.
4. Summen af TCOâen og prisen for brĂŠndstof/el per km ganger du med den samlede afstand.
Anbefal artiklen via e-mail
Email en kopi af 'SĂ„ meget kan du spare ved at skifte til en elbil' til en bekendt