Folk forventer, at elbiler er lige så nemme at reparere som benzinbiler

Folk forventer, at elbiler er lige så nemme at reparere som benzinbiler

5. november 2024 - kl. 6:02 - af

En ny undersøgelse viser, at et stort flertal af befolkningen i de nordiske lande forventer, at elbiler skal være lige så nemme at reparere og vedligeholde som benzin- og dieselbiler.

I Danmark mener 75 pct. af de adspurgte, at det er vigtigt, at deres nye elbil kan repareres og serviceres lige så nemt som deres tidligere benzinbil.

Tendensen ses i hele Norden, hvor 76 pct. af befolkningen i gennemsnit er enige i, at elbiler skal kunne serviceres på samme måde som konventionelle biler. I Sverige er tallet endnu højere, hvor 79 pct. af svenskerne mener, at det er vigtigt, mens Finland ligger på 77 pct., Danmark på 75 pct., og Norge på 72 pct.

Michael Gadegaard, der er CEO i FTZ – Danmarks førende leverandør af reservedele til autoværkstederne, understreger, at det stiller krav til, at teknologi og ikke mindst serviceydelser følger med den grønne omstilling.

En klar forventning

“Det er tydeligt, at bilister på tværs af Norden har en klar forventning om, at elbiler skal kunne repareres og serviceres lige så nemt som benzin- og dieselbiler. Hos FTZ arbejder vi konstant på at sikre, at vores kunder er klar til at imødekomme denne efterspørgsel, da vi ser vedligeholdelse og reparation som en afgørende del af elbilens levetid og værdi. Forbrugernes forventninger understreger behovet for, at både teknologi og serviceydelser udvikler sig i takt med den grønne omstilling,” siger Michael Gadegaard.

Undersøgelsen peger på, at selvom elbiler har færre mekaniske komponenter end traditionelle biler, er vedligeholdelse stadig en vigtig faktor for ejernes tryghed. Mange forventer, at reparation og service skal være ligetil, uden at det bliver dyrere eller mere besværligt.

“Men det kræver selvfølgelig, at der hele tiden er dygtige mekanikere med de rigtige uddannelser, som kan servicere og reparere. Derfor er jeg også glad for, at vi i FTZ Akademi udbyder kurser, som sikrer, at alle danske mekanikere har mulighed for at dygtiggøre sig inden for både fossile køretøjer og elbiler,” siger Michael Gadegaard.

Om undersøgelsen

MEKO, der er moderselskab til FTZ, har igennem flere år udarbejdet Mobility Barometer – den største undersøgelse i norden omhandlende mobilitets vaner og trends hos befolkningen. Over 4000 mennesker har deltaget i undersøgelsen. Mobility Barometer undersøgelsen giver indblik i forbrugernes holdninger til elektriske biler, ny forbrugeradfærd og bæredygtighed.

Om FTZ

FTZ er markedsledende i Danmark inden for reservedele, tilbehør og værkstedsløsninger til autobranchen. Med over 1.100 passionerede medarbejdere på tværs af mere end 48 afdelinger i Danmark og Færøerne, er vi den ultimative partner for værkstederne. FTZ leverer skræddersyede, professionelle og konkurrencedygtige løsninger, der passer præcis til kundernes behov.
FTZ omfatter også en række stærke værkstedskæder: AutoMester, AutoMester E+, Din Bilpartner, Hella Service Partner, CarPeople, CarNetwork, 100% Autotjek, Karrosseri og Skadecenter. Hver af disse kæder afspejler vores engagement i kvalitet og innovation, som sikrer kunderne de bedste løsninger – hver gang.

Læs mere om FTZ på www.ftz.dk.

Om MEKO

MEKO’s vision er “to enable mobility – today, tomorrow”. Målet er at være den mest attraktive partner for alle, der kører, reparerer og vedligeholder køretøjer i Nordeuropa. MEKO er markedsleder med tilstedeværelse i otte lande, 600 afdelinger og 20.000 værkstedskunder, herunder 4.500 værksteder, der opererer under egne mærker. Disse inkluderer bl.a. Mekonomen, MECA, BilXtra, AutoMester, Din Bilpartner, Hella Service Partner, CarPeople, Fixus – blandt mange andre.

Anbefal via e-mail Anbefal via e-mail

Anbefal artiklen via e-mail

Email en kopi af 'Folk forventer, at elbiler er lige så nemme at reparere som benzinbiler' til en bekendt

E-Mail Image Verification

Loading ... Loading ...
© 2024 FrederikshavnsAvis.dk - lokale nyheder fra Frederikshavn

Vidste du at vi har en udgave
af avisen der er optimeret til

Cookie-indstillinger